Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast tintveld

Nucleair afval

Aanbevolen berichten

Gast tintveld

De UK heeft net besloten dat in het vervolg het radioactief afval onder de grond begraven kan worden (Zie dit artikel). Wat vinden jullie hiervan? Zijn er misschien milieuvriendelijkere opties?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich geen slechte beslissing maar het blijft natuurlijk riskant. Je zit met hoogradioactief afval en dat is nogal moeilijk op te slaan. Onder de grond is een mogelijkheid maar je zit natuurlijk met het risico van verwaarlozing na x aantal jaren en eventuele verontreinigen daardoor... Maar het is een mogelijkheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Hoe maak je nucleair afval onschadelijk?

- door het af te schermen (in loden, betonnen bunkers, ...)

- door het te gebruiken (???)

- door het te binden op een manier waardoor het niet meer kan reageren?  (kan dit?)

Wie stormt er mee 'brain'?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De meest eenvoudige manier is natuurlijk door grote bunkers aan te leggen (lood en beton inderdaad dacht ik) en gewoon in vaten het radioactief materiaal opslaan. Of dit soms/altijd hoogradioactief is of soms/altijd omgezet naar laagradioactief materiaal weet ik niet.

Ik vermoed dat er methodes bestaan of in ontwikkeling zijn om het minder radioactief te maken maar echt niet meer radioactief maken dacht ik niet dat erbij zit. En tja, het gaan gebruiken. Dat is iets waar het Amerikaanse leger vermoedelijk genoeg ervaring mee heeft. Maar de beste methode lijkt het mij alvast niet.

Weet er iemand meer over deze methodes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

Je hebt zogenaamde Breederreactors waarin je je afval van de kerncentrale steekt en hiermee 3 producten produceert:

1.) nieuw materiaal voor de klassieke kernreactor (grappig genoeg meer dan dat je erin stak)

2.) energie (onder de vorm van warmte => elektriciteit van op te wekken)

3.) afval (zou na 100 tot 200 jaar niet meer gevaarlijk zijn voor de omgeving).

Op zich een mooie technologie maar spijtig genoeg wel duur (en nog vrij recent dacht ik). Ik denk echter dat het kostenplaatje niet het grote probleem is maar de publieke opinie. Wie wil er naast een reactor wonen (maakt niet uit welk soort). Ik ben voor kernenergie aangezien het, wanneer correct gebruikt, enorm veel energie kan leveren in vrij veilige omstandigheden (fouten gebeuren altijd aangezien mensen die dingen besturen). Dit mag echter niet zorgen voor een vertraging in onderzoek naar andere duurzame maar veiligere projecten (iets dat wel gebeurd is toen olie koning werd?).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

Mja, het nieuwe materiaal dat zo ontstaat is echter wel plutonium. Niks mis mee op het eerste zicht maar tevens één van de hoofdbestanddelen van kernwapens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Je hebt zogenaamde Breederreactors waarin je je afval van de kerncentrale steekt en hiermee 3 producten produceert:

1.) nieuw materiaal voor de klassieke kernreactor (grappig genoeg meer dan dat je erin stak)

2.) energie (onder de vorm van warmte => elektriciteit van op te wekken)

3.) afval (zou na 100 tot 200 jaar niet meer gevaarlijk zijn voor de omgeving).

Op zich een mooie technologie maar spijtig genoeg wel duur (en nog vrij recent dacht ik). Ik denk echter dat het kostenplaatje niet het grote probleem is maar de publieke opinie. Wie wil er naast een reactor wonen (maakt niet uit welk soort). Ik ben voor kernenergie aangezien het, wanneer correct gebruikt, enorm veel energie kan leveren in vrij veilige omstandigheden (fouten gebeuren altijd aangezien mensen die dingen besturen). Dit mag echter niet zorgen voor een vertraging in onderzoek naar andere duurzame maar veiligere projecten (iets dat wel gebeurd is toen olie koning werd?).

Mijn hele opvatting over kernenergie samengevat... Bedankt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.