Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast tintveld

VS wil meer investeren in deeltjesfysica

Aanbevolen berichten

Gast tintveld

De VS hebben bekend gemaakt dat ze meer in deeltjesfysica willen investeren. Op korte termijn willen ze goede resultaten boeken met de Large Hadron Collider in CERN, Zwitserland, waarmee ze hopen nieuwe deeltjes te vinden en de omstandigheden vlak na de oerknal te simuleren.

Op lange termijn denken ze aan de volgene grote deeltjesversneller, de ILC (International Linear Collider) waarmee ze weer aan de top van die wetenschap willen komen, die nu door het CERN wordt ingenomen. Bron: dit artikel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Typisch de VS, dat ze eens gewoon bij hun mening blijven.

Ze waren bezig aan de SSL (of iets dergelijks), een enorme deeltjesversneller gelijkaardig aan de LHC maar de bouw werd stilgelegd toen de geldkraan gesloten werd. En nu heeft Europa de LHC, de beste versneller ter wereld, en wil de VS opnieuw beginnen aan hun nog grotere versneller. Het komt de wetenschap uiteraard enkel ten goede maar de Amerikanen hadden beter bij hun eerste gedacht gebleven ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

Ik heb er evenmin iets tegen, enkel vind ik het wat kinderachtig. Een kwestie van de grootste te hebben.

Ik ben anders wel benieuwd naar wat de LHC gaat produceren. Hetgeen ik naar uitkijk is of het Higgs deeltje nu eindelijk gevonden gaat worden of niet. Dit is nu het enigste deeltje dat me echt kon boeien als ik een boek over deeltjesfysica aan het lezen was (misschien omdat er niks over te vertellen was ;) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Typisch VS. Altijd de grootste willen zijn. Maar het komt wel de wetenschap ten goede :-).

Verwachten ze na het vinden van het Higgs-Boson, indien het al gevonden wordt nog nieuwe deeltjes?

Waarvoor er dan nog hogere snelheden moeten behaald worden?

Enfin, t'is te hopen dat ze het project internationaal maken anders komen ze waarschijnlijk weer in een budgetair gat te zitten want laten we realistisch zijn. Tegen 2015 zal de olieprijs nog wat hoger zijn. Zullen de budgetten van defensie nog wat groter zijn. En laten we de race naar de maan en Mars niet vergeten.

Lang leve de wetenschap  :)

UPDATE:

Een antwoord op mijn vraag  :P

What is the ILC?

The International Linear Collider is a proposed new electron-positron collider. Together with the Large Hadron Collider at CERN , it would allow physicists to explore energy regions beyond the reach of today's accelerators. At these energies, researchers anticipate significant discoveries that will lead to a radically new understanding of what the universe is made of and how it works. The nature of the ILC's electron-positron collisions would give it the capability to answer compelling questions that discoveries at the LHC will raise, from the identity of dark matter to the existence of extra dimensions.

In the ILC's design, two facing linear accelerators, each 20 kilometers long, hurl beams of electrons and positrons toward each other at nearly the speed of light. Each beam contains ten billion electrons or positrons compressed to a minuscule three-nanometer thickness. As the particles speed down the collider, superconducting accelerating cavities give them more and more energy. They meet in an intense crossfire of collisions. The energy of the ILC's beam can be adjusted to home in on processes of interest.

The ILC Global Design Effort will establish the design of the ILC, focusing the efforts of hundreds of accelerator scientists and particle physicists in North America, Europe and Asia.  The ILC will be designed, funded, managed and operated as a fully international scientific project.  An international effort will define the administrative and financial model for the project.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Het zou inderdaad volgens mij beter zijn mochten ze voor hun onderzoek samenwerken met CERN. Ik moet dan altijd denken aan het begin van Dan Brown's Angels & Demons, waarin de held CERN binnenkomt en extreem verbaast is dat een ander land - laat staan een verbond van landen - dan de USA aan onderzoek naar deeltjesfysica doet ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat concurrentie tussen 2 landen is altijd wel goed...

zo spitsen ze zich mss meer toe op hun werk.

Zelf hoop ik dat het deeltjes-arsenaal gauw vol zal zijn, want hoe meer deeltjes,

hoe meer (on)duidelijkheid er komt.

http://boeken.vpro.nl/boeken/27311601/  ==> zalig boek echt waar. en heeeel duidelijk. nie van da pseudowetenschappelijk gezever.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Ik denk dat men in dit deel van de fysica beter niet aan concurrentie doet en best de koppen bij elkaar steekt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.