Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Filiberke

Exo-planeten

Aanbevolen berichten

Gast Filiberke

Sinds Dr Michel Mayor en Dr Didier Queloz in 1995, de eerste Exo-planeet ontdekken Pegasi 51 (= planeet rond een andere ster), werden bijna 300 exo-planeten gedetecteerd, beide door observatoria op de grond en ruimte-telescopen zoals COROT.

Echter zo nu en dan claimt men een Aarde-achtige planeet te hebben gevonden, maar dit moeten we met de nodige korrel zout nemen.

Bovendien zou men er beter aan doen, niet zou gauw van een Aarde-achtige planeet te spreken want het algemen publiek verwacht hier veel van en tot dusver was het maar flauwtjes. Er zijn trouwens geen directe beelden van exo-planeten beschikbaar.

Echter de aandacht van het algemene publiek zou kunnen verzwakken en tegen dat astronomen een echte Aarde-achtige planeet vinden is nog niemand geïnteresseerd  :police:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naast ruimtevaart ben ik al enkele jaren enorm geboeid door de wondere wereld van exoplaneten. Soms begrijp ik niet dat zo weinig mensen die naam kennen want als je het een beetje volgtmerk je gauw dat deze nieuwe categorie uit de astronomie zeer boeiend en leerzaam is.

Het ontdekken en bestuderen van exoplaneten staat nog maar in zijn kinderschoenen en toch hebben we al een kleine 300 planeten rondom andere sterren ontdekt. De meste van deze planeten zijn grote gasreuzen zoals Jupiter maar sinds enkele jaren kennen we enkele exoplaneten die iets groter zijn dan onze eigen planeet en zich in de "bewoonbare zone" rondom hun ster bevinden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hier leven op terug te vinden is maar toch heeft men wel al sporen terug gevonden van organische materialen waardoor wetenschappers vermoeden dat zich hier vloeibaar water zou kunnen op bevinden.

Exoplaneten kunnen nog niet via traditionele middelen ontdekt worden maar worden meestan indirect gedetecteerd door middel van het doppler effect, transit methode, astrometrie of door het microlens-effect. De volgende jaren zijn enkele zeer mooie ruimteprojecten gepland waarbij men door middel van één of meerdere telescopen in de ruimte op zoek wil gaan naar aardachtige exoplaneten maar wegens financiële problemen of te weinig steun is de toekomst van deze projecten vaak nog onzeker.

Dit is de enige foto die we tot op heden hebben van een exoplaneet. Deze opnamen werd gemaakt door de VLT en toont ons de bruine dwerg 2M1207 met zijn planeet 2M1207b. Deze planeet werd in 2004 ontdekt en bevindt zich op een afstand van 173 lichtjaar van ons. Astronomen vermoeden dat dit een gasreus is met een temperatuur van ongeveer 1.350°C en deze exoplaneet heeft ongeveer 5 tot 8 maal de massa van Jupiter. Op deze planeet is leven onmogelijk en in 2006 ontdekte wetenschappers ook dat zich rond de bijhorende ster een protoplanetaire schijf bevindt waarin nieuwe planeten kunnen uit ontstaan.

In de media of elders hoort men nooit praten over exoplaneten en persoonlijk vind ik dat heel jammer. Veel mensen denken dat we nog steeds 8 of 9 planeten zijn in het universum terwijl vrijwel elke week nieuwe planeten ontdekt worden die ons vaak doen verbijsteren door hun extreme eigenschappen. Ik hoop dat we de volgende jaren nog veel meer mooie ontdekkingen mogen te zien krijgen en ik hoop ook dat grote naties of ruimtevaartorganisaties investeren in de zoektocht naar exoplaneten.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hopelijk kunnen we binnen een aantal jaar als de Darwin missie gelanceerd wordt veel nieuwe dingen leren over de exoplaneten.

De enige manier om beelden te maken van exoplaneten is via nulling interferometry, wat ze met Darwin dus zullen doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het Europese Darwin project lijkt mij inderdaad ook heel boeiend te zijn maar toch verwacht ik ook nog veel van de Europese Corot ruimtetelescoop die sinds 2006 in een baan om de Aarde cirkelt en al twee nieuwe exoplaneten ontdekte.

In 2009 wordt de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop gelanceerd die in 4 jaar tijd meer dan 100.000 sterren zal observeren en exoplaneten zal proberen detecteren door ondermeer de transit methode toe te passen.

De Amerikaanse Terrestrial Planet Finder moet in de toekomst op zoek gaan naar terrestrische exoplaneten maar ondertussen werd al bekend gemaakt dat dit project voor onbepaalde tijd werd stopgezet wegens te weinig financiële middelen.

Net als bij de bemande ruimtevaart zien we ook hier hetzelfde probleem, elke natie en organisatie plant zijn eigen missie of project en ik ben er van overtuigd indien alle grote naties de handen zouden in elkaar slaan dat men al een heel pak verder zou staan in de zoektocht naar exoplaneten.

Tot op heden scoren onderzoeksteam en organisaties op Aarde (zoals HATNet, TrES, XO en WASP) beter in de zoektocht naar exoplaneten dan eender welk ruimteproject en dit geeft een mooi beeld weer over welke beperkte financiële middelen er uitgegeven worden aan exoplaneten.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het onderwerp "Exo-planeten " was vrijdagavond 18/04 te beurt op de vergadering van VVS Scheldeland.

Gastspreker was Chris Christiaens die tevens ook lid is van de vereniging

Het werd een interessante ppt voorstelling aangevuld met de deskundige uitleg van Chris.

Een echte aanrader

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Merci Yvan, ik vond het ook een leuke en geslaagde avond en hopelijk hebben de mensen er iets aan gehad want dat is toch de bedoeling. Exoplaneten zijn en blijven een bloeiend onderwerp maar jammer genoeg wordt daar nog veel te weinig aandacht aan geschonken.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast RefractorPhill

Forum speciaal gericht op het nieuws uit het " Exo-planeten " wereldje:

http://solar-flux.forumandco.com/forum.htm

:smiley6600:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.