Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Ernst Geert

Gedeeltelijke maansverduistering

Aanbevolen berichten

Gast Christophe Bogaert

In Grimbergen (Volkssterrenwacht MIRA) wel iets gezien. Eerst vreesde ik ervoor dat het potdicht zou zitten heel de avond, maar in het westen kwamen er rond 9 uur 's avonds toch opklaringen. Jammer genoeg wel aan de verkeerde kant van de hemel.

De Maan zelf was vrij vlug zichtbaar na opkomst als een lichtgevende vlek achter het wolkenpak, eerst rond nadien zag je toch wel dat er een hap uit werd genomen. Uiteindelijk - nog voor het maximum - waren de wolken dun genoeg zodat er met de telescopen gekeken kon worden en de maan zelf nu en dan zichtbaar werd. Na het maximum werd het steeds beter zodat tijdens de tweede helft toch ook de verduisterde, wat rode, kant van de maan zichtbaar was. Helemaal tegen het einde kwamen de wolken terug en verdween de (terug volle) maan.

Ik denk niet dat we mogen klagen, we hebben toch een derde van de eclips goed kunnen bekijken en een ander derde doorheen het wolkenpak.

Verder werden ook nog Jupiter en wat andere dingetjes getoond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Te Overmere was de Maan regelmatig door het wolkendek zichtbaar, doch deze was nog altijd met een redelijke sluier bedekt.

Tijdens het max. was af en toe  de verduisterde bruinrode kant zichtbaar.

De telescoop had ik (helaas) niet opgesteld, zodus geen foto's.

Hopelijk haddden ander regio's meer geluk en kunnen we nog prachtige opnamen bekijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Hieronder enkele beeldjes van gisteren. Zeker na het maximum was het visueel nog vrij goed te doen, maar om te fotograferen niet. Er zat veel vocht in de lucht (of ja, wolkensluiers) waardoor het felle maanlicht voor een lelijke rand rond de Maan zorgde. Door de telescopen was het wel de moeite.

Abdij van Grimbergen met de Maan (deels achter de wolken wel)

Nogmaals Abdij en Maan

Waarnemers op het waarnemingsterras van MIRA

Nogmaals waarnemers

(Je kan steeds grotere versies bekijken door op "all sizes" te klikken).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou jongens, vanuit hier Nederland/Almelo was het PERFECT te volgen...

Pas tegen kwart voor 1 kwam sluierbewolking, maar vooralsnog kon je de gehele tijd de maan duidelijk zien..

Ik heb er ontzettend van genoten!!!

Foto's heb ik helaas dit keer niet kunnen maken, zoals de vorige keer in België tijdens de Sterrenkijkdagen te Adegem..

Mn eigen camera is namelijk stuk en mijn moeder zat in Apeldoorn... zij heeft nog wel wat foto's proberen te maken, maar die zal ik vanavond pas kunnen bekijken.

Overigens heb ik (met gratis sms) bijna iedereen uit men telefoonlijst gesmst over de gedeeltelijke maansverduistering. Ze vondn t allemaal erg gaaf en wilden er van alles over weten..! ;)

Ikzelf had een verrekijker, dus dat was iets extra genieten met een extra paar ogen... ! Heb ook men broertje en vader laten meegenieten en ook men buren.

Mocht er toonbaar beeldmateriaal van mijn moeders kant zijn (die dat speciaal voor mij toch nog even heeft geprobeerd) dan zal ik die in dit topic plaatsen..

Nice pics trouwens Christophe!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Hier tussen de sluierbewolking door wel goed zicht op de verduistering.

Vooral moeder met de Canon heeft wat foto's gemaakt. Ik ook maar met de HP Photosmart was het heel matig wat eruit kwam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.