Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast tintveld

Optische verschijnselen

Aanbevolen berichten

Gast tintveld

Wie van jullie heeft er al eens optische verschijnselen, zoals halo's, bijzonnen, circumzenitale bogen, ..., gezien? En zo ja, welke?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Meer dan twee keer waaronder zon-maan halo's, bijzonnen en één keer ook een circumzenitale boog. Hoewel precies zou ik niet kunnen zeggen, maar als je geregeld eens naar boven kijkt is de kans wel groot dat je wel eens een optisch verschijnsel ziet. Hieronder een foto van een van de mooiste halo's die ik gezien heb, of toch tot op het moment van schrijven ;). De opname is ook terug te vinden in de galerij van spacepage. Uiteraard mogen we ook de prachtige zonsondergangen, wolkenformatie en dergelijke niet vergeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Idem zowat, volledige halo's zowel bij de zon als bij de maan. Ook veel bovenraakbogen en bijzonnen met af en toe de aanzet naar parhelische cirkel (staarten aan een bijzon). Voor de rest 3x een circumzenithale boog.

Qua optische verschijnselen natuurlijk nog regenboog, corona rond de zon en 1x ook rond de maan, en ook af en toe iriserende wolken (hoge bewolking dicht rond de zon/maan die fluokleur uitslaat).

Haast iedere dag is er iets van optisch verschijnsel te zien rond de zon, alleen moet je er op letten...  ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

even goed denken :P op het aw iets van een halo waargenomen

enkele jaren terug een zeer heldere bijzon, prachtig dingetje.

Deze winter moonbeams, sunpilar

volledige maanhalo in ideale omstandigheden met boven en onder nog stukje boog.

altijd leuk om deze fenomenen te zien ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om eens verder te gaan in deze topic: Ja ik heb er ook wel eens wat gezien. We spreken er nu veel over dat ze weer voorkomen. De laatste die in mijn geheugen zit was een mooie halo van 3 juni 2006 in het Nederlandse Overijssel, wat wel opmerkend is aan halo's dat ze snel weer verdwijnen maar in die paar minuten dat ze er zijn, zijn ze erg mooi om te bekijken en dat heb ik dus al een aantal keren gedaan waarvan ik er een nog in mijn geheugen heb zitten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Vandaag toen ik mij was aan het afmatten op de fiets een mooie bijzon gezien rond 21u vanavond. Spijtig genoeg geen foto kunnen maken want ik heb geen kodak mee tijdens het fietsen.

Ik zei van waauw tegen kameraad. Die had het ook nog nooit gezien en vond het wel spectaculair...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

iemand het artikel over opstische verschijnselen in het heelal-nummer van augustus gelezen?

echt een prachtige uiteenzetting...

wel staat ergens het volgende: "de snelheid van het licht is steeds kleiner in een medium dan in het vacuum. maw, het licht reist aan zijn maximumsnelheid door het vacuum. de refractie-index, een maat voor hoe sterk het licht wordt gebroken in een materie, wordt beschreven als de verhouding v(vacuum)/v(medium)=c/v=n , waarbij c de snelheid van het licht in vacuum is en v de snelheid van het licht in een medium. uit de definitie zien we dat de refractie-index een dimensieloos getal is groter dan 1, want v is altijd kleiner dan c."

nu is mijn opmerking de volgende: er bestaan toch media waarin het licht sneller gaat dan in vacuum....? dit is zelfs al eens op dit forum geweest. en als dit waar is, klopt de bewering dat de refractie-index altijd groter is dan 1 ook niet meer...

Zou de auteur dit (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt) over het hoofd gezien hebben, of zou hij dit gewoon verzwegen hebben om de zaak voor de lezer er niet moeilijker op te maken...?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad een zeer goed artikel over optische verschijnselen. Ik vermoed dat er met die stoffen geen rekening wordt gehouden aangezien ze zelden of nooit optische verschijnselen veroorzaken. Je zult het vermoedelijk aan de auteur moeten vragen hoe het zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had het al aan de auteur gevraagd. Vandaag heb ik een email teruggekregen...

Beste Tom,

Hartelijk dank voor je felicitaties. Het doet me plezier dat je het

essay met enthousiasme hebt gelezen.

Dat licht door bepaalde media sneller dan c voortbeweegt had ik

inderdaad over het hoofd gezien, maar het is soms moeilijk om niet

teveel informatie aan de lezer aan te bieden opdat hij de rode draad

niet kwijtraakt. Soms moeten bepaalde dingen, die voor het verhaal van

minder belang zijn, daarbij worden achterwege gelaten. Uiteraard op het

gevaar af onvolledig te zijn.

Ik hoop dat ook de volgende afleveringen je zullen kunnen blijven

boeien.

Hartelijke groeten,

Kwinten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het klopt inderdaad wat hij zegt dat het niet eenvoudig is om lezers te overstelpen met informatie zodat ze volledig de kluts kwijtraken. Algemeen genomen kunnen we toch bij optische verschijnselen zeggen dat de refractie-index een dimensieloos getal is groter dan 1.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zojuist zit ik hier achterthuis met mn vriend en kijk naar de mooie lucht. ( mooie cirrusbewolking )

Ik denk:'Wat doet dat felle stuk wolk daar nou?Hé.. wacht eens, ik denk dat het een bijzon is..'

Naderhand even opgezocht en het blijkt wel zo te zijn.

Heb ook ingezoomd.

Uiteraard heb ik het kabeltje van mijn camera weer eens niet bij me, dus zal er gewacht moeten worden tot vanavond of morgen!  :embarassed:

Uiteraard wil ik t ook zeker weten.

Laat ik trouwens daarstraks net aan mijn vriend hebben verteld, dat je op dit soort bewolking goed optische verschijnselen kunt zien..

Update:

dsc01167bben4.jpg

dsc01173bbdo9.jpg

Is 't er 1?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.