Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Steven Boeraeve

Saturnus

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

gisteren heb ik de scoop even buiten gezet. Op dit moment is Saturnus 'edge on' te zien. Er waren ook 2 maantjes te zien, en zelfs de wolkenbanden, en dat allemaal in een elfje aan 120X.

Het loont dus de moeite om dezer dagen een keer buiten te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Stormtrooper

Ik heb gisteren mijn allereerste manuele waarneming gedaan en had Saturnus van de eerste te keer te pakken met de zoeker.

Het was gisterenavond enorm helder hier.

Ik heb schuin rechtsonder de ringen ook 1 maantje kunnen waarnemen.

Waarneming gedaan met LX200 Classic met 26 mm oculair.

Het was voor mij een enorm mooie doop in het sterrenkijken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Jannick

Amai gelukzak :P Ik probeer ook mn eerste planeetwaarneming te volbrengen! Ik kom net van buiten maar nog steeds niet..

Ik zie alle objecten in de ruimte maar als een puntje door mijn kijker, doe ik dan iets verkeerd of zie je, als je saturnus gevonden hebt, hem ineens een stuk groter met ringen..? Ik kan het me moeilijk visueel voorstellen hoe saturnus eruit zou moeten zien door de kijker.

Of mss is mn kijker niet 'getuned' genoeg..ik weet het niet. Want het als ik mn kijker richt naar de helderste objecten met het oog zichtbar in de ruimte, dan zie ik gewoon een heldere punt door de kijker, meer niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Phill

Ik stuurde Jou een bericht.

Zelfs op YouTube staan filmpjes die Jou een idee / verwachting geven;

www.youtube.com/watch?v=hvxaw7mcjOg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Tom Bonte

Yannick...De helderste objecten aan de hemel deze tijd van het jaar zijn sterren (deneb, altair, vega, arcturus en capella), dus het is niet meer dan normaal dat je enkel punten ziet.

Zoals ze je in andere topics al verteld hebben, raad ik je aan om stellarium te downloaden. Het is niet zo'n groot programma en het zal je mateloos helpen, geloof me. Een avondje stellarium ontdekken voor een complete beginner doet veel meer dan een avondje buitenstaan. (Tenzij je natuurlijk iemand bij je in de buurt hebt die kan helpen.)

Met jouw telescoop zou je zeker de ringen van saturnus moeten kunnen zien. (al lijken die nu meer op een streepje, omdat we er bijna volledig van de zijkant op aankijken.)

Experimenteer misschien eerst wat op de maan, zodat je je kijker wat leert ontdekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Jannick

Ok, dat ga ik downloaden!

Mss dacht ik dat het saturnus was en was het gewoon een ster.. hij stond nochtans in het ZW redelijk naar boven, en eigenlijk 1 van de 2 helderste objecten savonds.

Allesinds ik ga blijven proberen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Jannick

Ik heb het zonet gedownload, en dan denk ik dat ik weet dat ik saturnus nog niet gevonden heb omdat ik om 00.00u vorige nacht pas begon te kijken, en tegen dan hangt saturnus al heel laag, en om 00.40u is saturnus al onder..volgens stellarium toch :P

Dan denk ik toch dat ik mij een betere en opere plek ga moeten zoeken, want in het westen waar saturnus ongeveer hangt staat een huis in de weg aangezien hij dan redelijk laag toch hangt..

23u15 Zal dan het ideale moment zijn voor hem te vinden .. denk ik:p

Ik denk dat ik Arcturus voor saturnus had gehouden op het begin aangezien deze ook wat geelachtig uitschijnt vind ik.

Een vraagje, als je het azimitaal raster instelt op stellarium, die cooradinaten, hoe moet ik die precies instellen op mijn telescoop?

Er staat bv voor de zon: Az/Hgte: +256° / +40°

Kan je met die 2 gegevens je punt bepalen? Maar die 256°, snap ik niet goed, want op mijn telescoop staan 3 punten waar je mee kan draaien, en ja wss die 40° is de hoogte, maar hoe moet ik die andere draaipunten instellen.. Want er staat ook nergens een cijfer 256°, het gaat maar van 0 tot 90° en niet van 0° tot 360°. Dus hoe weet ik dan waar het 256° is..

Mss leg ik het wat ingewikkeld uit, maar ik wil gewoon meer te weten komen over de coördinaten :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Tom Bonte

Naar de coordinaten moet je niet echt kijken hoor...Ik heb deze nog bijna nooit nodig gehad. Als je je oriënteert op de windrichtingen en de helderste sterren en andere objecten aan de hemel kan je alles moeiteloos vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.