Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Bartos

Budget

Aanbevolen berichten

Gast Bartos

Hey, met héél veel verwondering heb ik naar die deepsky foto's zitten zien...

Ongelooflijk...

Over welk budget spreken we hier om zoiets te kunnen zien ?

Qua apparatuur ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op het forum Bartos!

Dat hangt er allemaal van af wat je wil zien. Met een kleinere telescoop kan je bij goede omstandigheden ook al heel wat zien. Wanneer je aan astrofotografie wil doen gaat het budget natuurlijk omhoog omdat je dan ook over een goed fototoestel moet beschikken, webcam of CCD camera. De kunst zit hem hier niet in het aanschaffen van duur materiaal maar in de techniek om goeie foto's te nemen en vooral weten wanneer je ze moet nemen en van wat je foto's wil nemen.

Zoals bij elke hobby heb je ook bij astrofotografie mensen die overdrijven met hun budget en materiaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Bartos

een spiegelreflex camera heb ik :)

wat kost zo een start setje met een mogelijkheid zo een camera erop aan te sluiten ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In principe kun je met een SLR camera met de standaardlenzen al aan astrofotografie doen op een gewoon vast statief.

Als je meer vergroting wil, en door een telescoop wil fotograferen heb je volgende dingen nodig:

- Gepaste telescoop (niet iedere telescoop is even gepast)

- Montering met volgmotor + sturing (niet nodig voor als je planeten wil webcammen)

- Camera (SLR, webcam, CCD camera)

- Volgkijker

- Adapters

- Optische hulpmiddelen (barlow, reducer/flattener, ...)

- Computer

In ieder van die componenten kun je van een paar 100 tot een paar 1000 euro uitgeven, afhankelijk van wat je wil doen en hoe ver je spaarvarken reikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sander,

ik ben ook een echte leek wat astrofotografie betreft...; kan je op een PST ook fotograferen met behulp van een webcam? en welke voorwaarden zijn aan die webcam dan verbonden? ik bedoel; eventueel ombouwen, bevestigen...

jp

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op reis in augustus neem ik een pst mee :-) welke onderdelen heb ik dan nodig om met een webcam zonnenvlekken te kunnen fotograferen met een webcam. begin dan eens met de webcam (type...)

straks bezoekje aan ATT Essen, en dan weet ik wat ik moet zoeken hee...

alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeanpierre,

webcams

een Philips toUcam pro II,

ATiK 1HS  of  2HS (monochrome)

ATiK 1C  of  2C  (color)

ATik's zijn ook geschikt voor lange belichting

duurdere type:  DMK

filters

IR/UV filter  (kleur)

IR-Pass (ZW/W)

eventueel barlow 2X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Bartos

misschien dat ik dan best eerst begin met een sterrekijker zelf eerst :)

wat is een goed beginnersmodel waar ik dan eventueel ook een camera op zou kunnen monteren ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Bartos

Budget gaat rond de 1000 euro liggen en zeker de eerste paar jaar enkel op waarnemen gericht zijn.

Zelf dacht ik aan een Dobson 10inch

maar qua merk en waar te kopen ...

zou wel graag eentje hebben die eventueel electronisch helpt met het uitzoeken van de mooie zaken aan onze hemel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hier zal je denk ik zelf moeten een keuze maken....

Een dobson en dan electronische opvolging dan spreek je wel over een heel ander bedrag vrees ik.

Voor jouw budget van 1000 euro kan je al zeker een vast een nieuwe dobson kopen van 10 a 12 inch.

Ofwel een newtonkijker met volgmotoren en eventueel GOTO

En zeker eens kijken op de tweedehandsmarkt zeker goede dingen te vinden voor een mooie prijs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Bartos

vol automatisch moet dat niet,

maar zo een red dot ding of iets dat aanwijzingen geeft waar ik naartoe moet :)

anders leer ik niets over de sterrenkaarten en geraak ik te snel verwent

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bartos, ik denk dat je best eens contact o neemt met mensen die al een tijdje waarnemen of eens naar een vereniging gaan. Is de beste manier om iets op te steken. trouwens zo'n red dot ding zoals jij het noemt is niets meer dan een moderne zoeker op een kijker, maar nu met behulp van een laser dotje in plaats van kruisdraden in een zoeker, een ander systeem is met een telrad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.