Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Christophe Bogaert

Albert Einstein tentoonstelling

Aanbevolen berichten

Is er iemand naar die tentoonstelling geweest over Albert Einstein in Brussel?

Zo ja, is het de moeite om te er naar toe te gaan (maw kun je er iets opsteken) of is het gewoon populair voor het grote publiek met wat praatjes over het leven van einstein :coolsmiley:

Het lijkt mij misschien de moeite om eens er naar toe te gaan, maar k heb liever eerst wat menignen van anderen ;)

http://www.alberteinstein.be/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Ik ben er in de kerstvakantie al naar toegegaan, en ik vond het wel leuk in elkaar gezet. (Zie hier voor meer informatie). Documentatie over het leven van Einstein wisselt af met proefopstellingen en interactieve filmpjes. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de theoretische uitleg van de 4 artikelen die Einstein in 1905 publiceerde.

Enig minpuntje is wel dat je moet gaan op een dag wanneer er niet te veel volk is, want de tentoonstelling is maar op een 'relatief' klein oppervlak opgezet... Ik ga alvast nog eens, in de krokusvakantie in het kader van het lentekamp wetenschappen van de vub (zie voor meer info het topic).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Woensdag ben ik naar de tentoonstelling geweest over Albert Einstein in de Turn & Taxis (Brussel). Op en woensdagnamiddag wanneer de meesten werken heb je niet meteen last van het volk, dus ik kon rustig het gehaal verkennen :). Mijn indruk is zeer goed, het is een mooi uitgewerkte tentoonstelling waar zowel leken als gevorderde einsteinkenners iets kunnen bijleren. Eerst is er een deel over Einstein en België, met zijn briefwisselingen met ons koningshuis enz. Ook originele brieven, waaronder aan een wiskundige waarin hij zijn eerste delen van de algemene relativiteit behandelt, zijn te bezien. De hele tentoonstelling is een combinatie tussen uitgebreide informatie, interactiviteit en originele documenten en foto's.

Na een deeltje over Einstein en België kom je in een namaak werkkamer van Einstein waarin de fysica voor 1905 kort wordt uitgelegd. Voornamelijk dan het probleem van het licht dat zowel golf als deeltje kan zijn. Daarna was er een 4 minuten lange film over 'het universum door einsteins bril'. Nadien gaat men door naar het natuurkundig deel van de tentoonstelling met eerst de vier artikels van Einstein uit 1905. Er staan hierbij verschillende experimenten opgesteld, zoals het foto-elektrisch effect en de brownse beweging. Grappig was ook het fietsen in een deeltjesversneller, waarbij je na een tijdje een bericht krijgt dat je een muon bij elkaar hebt gefietst.

Het laatste van de 4 artikels die aan bod komt is de speciale relativiteit waarna er wordt overgegaan op de algemene relativiteit en de kosmologie. Hierna komt nog het biografisch deel van Einstein (opnieuw met foto's en notities, waaronder zijn allerlaatste notitieblad waarbij hij zocht naar een geünificeerde theorie). Kortom - een mooie tentoonstelling die zowel leken als iets gevorderden kan fascineren.

Een aanrader dus...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.