Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast socrates

Verstrengeling

Aanbevolen berichten

Gast socrates

Verstrengeling of verbondenheid betekent dat bijvoorbeeld wanneer de spin van een deeltje wijzigt de verbonden (of verstrengelde) deeltjes dezelfde wijziging 'ondergaan'.

Bestaat er ook zoiets als 'gespiegelde verbondenheid of verstrengeling'?  Ik zou mij kunnen inbeelden dat er bepaalde deeltjes een verbondenheid kennen die complementair (of gespiegeld) is.  Bijvoorbeeld de lading is negatief en bij het gespiegelde verstrengelde deeltje is die dan positief.  Wijzig je de lading bij het ene dan zal het gespiegelde logischerwijze deeltje ook mee moeten 'spiegelen'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Klinkt leuk, ik dacht dat ze er mee bezig waren en bv het concept 'transporter' (zoals in star trek) daarmee wat hadden uitgewerkt: door deze theorie kon men de eigenschappen van een bepaald atoom 'transporteren' naar de andere hoek van de kamer  8)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Dat denk ik niet, de eigenschappen zijn precies hetzelfde namelijk ;)

Nu weet ik niet precies of een atoom symmetrisch is, zodat als je het spiegelt het nog steeds hetzelfde is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

In de quantumfysica zijn de deeltjes kleiner dan atomair, niet?  De eigenschappen van foton enzovoort, kunnen verstrengeld zijn met soortgenoten hier dus fotonen.  Mijn vraag is of er ook een soort 'gespiegelde' verstrengeling kan bestaan?  Als deeltjes bijvoorbeeld verstrengeld zijn als een soort spiegelbeeld (positief wordt negatief, links wordt rechts, enzovoort) dan heb je een andere 'soort verstrengeling'.

In plaats van identieke tweelingen zou je zoiets als een foto en zijn 'negatief'  hebben.  Een beeldspraak van mij.  Als je dan aan de foto iets wijzigt zie je dat ook aan het 'negatief'.  Snap je wat ik bedoel?  Ik heb hiervan nog niets gelezen, maar dat wil niet zeggen dat hierover nog geen 'onderzoeken' zouden kunnen bestaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Quantummechanica gaat inderdaad over sub-atomair niveau, meer bepaald over de energiën die die deeltjes hebben ;) De materiële eigenschappen van die deeltjes wordt door de kernfysica of nucleaire fysica beschouwd... Maar goed, om terug naar je vraag te gaan: die verstrengeling, zou die niet samenhangen met het feit dat elektronen met spin up en spin down elkaar gaan aantrekken? DIt is een vrij belangrijk feit in de quantummechanica namelijk...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Wel eigenlijk sla je hiermee de nagel op de kop.  Door het feit dat bepaalde deeltjes 'mekaar aantrekken' zou er een verstrengeling kunnen bestaan.  Bijvoorbeeld je spin up en spin down kan maken dat zulke deeltjes 'verstrengelen'.

In de veronderstelling dat je één van de twee deeltjes hun spin zou kunnen wijzigen en je moest dan ook kunnen ontdekken dat het andere 'gespiegeld verstrengeld' deeltje mee wijzigt in het omgekeerde, dat zou toch wel fantastisch zijn?

Of is dit reeds ontdekt? ???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Dan moet je gaan kijken naar de quantummechanische eigenschappen van die deeltjes, ik vermoed niet dat die verstrengeling zó ver gaat dat je een deeltje ook wijzigt door een ander deeltje te wijzigen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Klopt, maar het blijft natuurlijk theoretisch want de spin van een elektron bv wijzigen zonder het eraan vastgekoppelde andere elektron te wijzigen is met de huidige technologie absoluut niet haalbaar... ;)

Maar goed, ik denk dat de verstrengeling waar Van Noppen het over had dus met die spin up/down te maken heeft en dus een zeer grote rol in de quantummechanica speelt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Ik ben geen natuurkundige, ik probeer alleen maar te ontdekken of er zoiets in theorie mogelijk kan zijn.  Weten jullie daar iets over?  Trouwens het zou dan ook niet noodzakelijk beperkt moeten zijn tot de spin, het zou volgens mij ook over andere eigenschappen kunnen gaan.  Wat denken jullie?  Ik ben maar een aspirant-meedenker :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is de veronderstelling nu eigenlijk...?

Als je de spin van een deeltje verandert, dat de spin van een bijhorend deeltje ook zou veranderen?

of bedoelen jullie iets anders..?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Dat is inderdaad de hypothese.  Voor zover de verstrengeling tussen twee tegengestelde (gespiegelde) deeltjes kan worden aangenomen.  Wanneer dit het geval is volgt logischerwijze dat een wijziging aan het ene deeltje een aangepaste wijziging bij het andere verstrengelde deeltje zou moeten teweeg brengen.  Indien niet is er geen verstrengeling. 

Iets simplistisch voorgesteld:

Wiskundig bekeken: A en -A zijn verstrengeld

A = (a +B)

-A = -(a+B)

Wijzig A in -A gevolg dan dat -A = A

Wijzig (a+B) in -(a+B) gevolg -(a+B) wordt dan (a+B)

Wijzig a  in -a (of b in -B) gevolg?

CONCLUSIE: Indien niet gewijzigd GEEN verstrengeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan zou ik beweren dat, als je de spin van 1 vd deeltjes moest kunnen verandere, dit gewoon voor afstoting tussen beide deeltjes zou zorgen...

Ik snap niet waarom het andere deeltje daardoor zou moeten veranderen van spin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Verstrengeling wordt reeds vastgesteld. 

Mijn vraag gaat dus over de effecten van een wijziging op de deeltjes die met de verstrengelde deeltjes zijn 'verbonden' (voorlopige terminologie), zoals jullie terecht opmerkten.

1ste mogelijkheid (jouw idee dus Tom):  er gebeurt een afstoting

2de mogelijkheid (mijn hypothese): er gebeurt ook daar een 'switch'

3de mogelijkheid (ook mijn hypothese): zowel het ene als het andere is mogelijk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Nergens gelezen, maar ik vind dit logisch, dus zou iemand anders dit idee ook weleens gehad kunnen hebben.

Laat me iets weten als je erover iets moest vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk nie da wikipedia 100% te vertrouwen is, maar daar vond ik het volgende ==>

Quantum entanglement is a quantum mechanical phenomenon in which the quantum states of two or more objects have to be described with reference to each other, even though the individual objects may be spatially separated. This leads to correlations between observable physical properties of the systems. For example, it is possible to prepare two particles in a single quantum state such that when one is observed to be spin-up, the other one will always be observed to be spin-down and vice versa, this despite the fact that it is impossible to predict, according to quantum mechanics, which set of measurements will be observed. As a result, measurements performed on one system seem to be instantaneously influencing other systems entangled with it. Quantum entanglement does not enable the transmission of classical information faster than the speed of light (see discussion in next section below).

Het onderstreepte is wat jij beweerde zeker...?

het blijft natuurlijk wel 'gissen' denk ik...

op http://www.newscientist.com/article/mg19025533.900-spotting-the-quantum-tracks-of-gravity-waves.html vond ik dan dit ==>

Two or more properties of one particle, for example, an electron's spin and its momentum, can also become entangled, so that changing one will alter the other.

een bevestiging van uw stelling dus...

er wordt ook gezegd dat deze verstrengeling misschien de oorzaak is van zwaartekracht.

THE spooky link that can exist between quantum particles even when they are far apart could provide an unexpected way to detect the ripples in space-time known as gravitational waves.

voor het hele artikel zie de link :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Het probleem initieel was dat eenmaal iets gemeten dit onmogelijk opnieuw gecontroleerd kon worden (quantummechanica)

Blijkbaar kon dit wel via een omweg door de 'verstrengeling'.  Hetgeen wijzigde werd dan gemeten aan de 'tweelingbroer'.

Ik spreek eigenlijk over iets anders, namelijk niet de relatie met de tweelingbroer maar van de 'partner' van de tweelingbroer. ???

Tenzij ik er natuurlijk over heb gelezen (artikel van newscientist), betreft dit toch niet de relatie met de andere deeltjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tenzij ik er natuurlijk over heb gelezen (artikel van newscientist), betreft dit toch niet de relatie met de andere deeltjes?

Dit gaat toch over twee verschillende deeltjes...?

He and his team suggest that the effect could be amplified using a process called "entanglement swapping", which allows pairs of particles that have never been in contact to become entangled. "Spin and momentum become entangled to a higher degree so that changing one produces an even larger change in the other,"

Tenzij ik verkeerd lees of interpreteer...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Misschien lees ik het verkeerd.  Ik begrijp het volgende:  Ik gebruik opnieuw de beeldspraak van de tweelingen.  Alhoewel het in se geen tweelingen waren, blijkt het mogelijk sommige deeltjes te laten reageren alsof het tweelingen zijn.  Misschien moet je informatie aan de team vragen?

Begrijp me niet verkeerd.  Ik heb op dit ogenblik zoveel te doen en jij bent vast beter in Engels om de vraag te stellen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Leg eens uit want dit lijkt mij heel interessant.  Persoonlijk vind ik dat je aan kruisbestuiving moet doen.  Kruisbestuiving : Interessante informatie of methoden uit een andere tak van de wetenschappen naar andere takken overbrengen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Dit is een interessante site. Met gradaties van moeilijkheid (van artikels)

En hier kan je een artikel over quantum verstrengeling vinden.

Wel allemaal in het Engels.

mvg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Ik vond ook wat informatie op kennislink over quantumcomputers

http://www.kennislink.nl/web/show?id=150280&vensterid=811&cat=60360

http://qt.tn.tudelft.nl/

Wat me daarover intrigeert is het volgende:

Normaal gesproken heb je 2 mogelijke antwoorden (o of 1)  Open of toe. 

Bij quantum zeggen we maar eigenlijk is er ook nog o en 1 (open en toe) mogelijk  (en feitelijk ook 1 en 0, toe en open: eigen opmerking)

Maar moeten we dan ook niet nog verder redeneren en zeggen dat ook volgende combinaties mogelijk zijn

oo (open of open maar ook open en open?)

01 (open of toe maar ook open en toe?)

11 (toe of toe maar ook toe en toe?)

10 (toe of open maar ook toe en open?)

Klinkt misschien gek of ingewikkeld?

Vermits we er van uitgaan dat er gelijktijdigheid kan zijn, moet ge dan ook niet dezelfde 'mogelijkheden' voorzien zoals in de wiskunde?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.