Ga naar inhoud
Vancanneyt Sander

Welke telescoop hebben jullie?

Welk type telescoop hebben jullie?  

69 leden hebben gestemd

1. 1. Welk type telescoop hebben jullie?

• Een binoculair
      2
    • Een newton (dobson)
      45
    • Een refractor
      41
    • Een ander type
      30
    • Ik heb geen telescoop
      9

Aanbevolen berichten

Laten we even polsen wie van onze leden een telescoop heeft en welke dat dan is. Als je nog geen telescoop heeft moet je niet weglopen, je mag hier ook schrijven over je (eventuele) toekomstige telescoop.

Je mag beschrijving geven van de telescoop zelf (diameter, lengte), oculairen, eventuele filters en nog veel meer. Eventuele afbeeldingen zijn altijd mooi meegenomen om een idee te krijgen van uw telescoop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er twee, ene brol en ene kwaliteit :D

de eerste is een simpele 7cm waarmee in nu nog enkel zonnewaarnemingen mee verricht

de tweede is de Orion Skyquest Intelliscope XT12, een dertig cm dus ;) een prachtig dieng die zeker waard is voor zn geld ;)

een bino heb ik ook ma daar weet ik de vergroting ni van ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

Ik heb ne mak127mm van skywatcher op EQ5, en ik ben er nog altijd zeer tevreden van;):):P

mss van de zomer beginnen met aankoop van xtra onderdelen, oa dual-axis motor en filters:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar de lijst zal nog wel leuk groeien hoor :).

Waarnemers willen altijd groter en groter gaan :D

todat ze op een bepaald moment kleinere telescopen kopen wanneer ze al enorm veel ervaring hebben. dan gaan ze voor de paardekop met een 10 centimeter enz :-X. Zie ik mij nog niet meteen doen dus blijf ik maar dromen van een 30 of 40 centimeter ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

blijven dromen hoor, ik denk altijd eerst werken en sparen en dan kopen. dju, nu moet ik denk aan diene mak van orion 300mm, aaah geil geil. nee maar echt deze hobby is spijtig gnoeg duur, maar wel fun;):):p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

Waarnemers willen altijd groter en groter gaan :D

todat ze op een bepaald moment kleinere telescopen kopen wanneer ze al enorm veel ervaring hebben. dan gaan ze voor de paardekop met een 10 centimeter enz :-X. Zie ik mij nog niet meteen doen dus blijf ik maar dromen van een 30 of 40 centimeter ;)

Mja, ik zit nu al aan 30 :). Momenteel zou ik nog wel een goede scoop willen voor het gewoon kijken in de week. Een refactor in de buurt van 120~150mm? In ieder geval nog eventjes wachten daarmee :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

wrm geen kijker voor elke dag :s

wrm zou je voor een telescoop vo tweekend gaan en telescoop voor tijdens de week?

Omdat ik niet echt veel zin heb om telkens de 30cm buiten te zetten als ik maar voor een half uur buiten wil zijn :).

Natuurlijk is 120mm nog altijd vrij groot maar toch wat handelbaarder als een 30cm dobson. Daarbij komt nog dat een kleinere scoop sneller afkoeld. Ideaal voor in de week als je minder tijd hebt :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

als ge et zo bekijkt moek u wel gelijk geven, tegen dat de dertig cm buiten staat en eg wa gezien ebt zijt ge tijke bezig. hebt nu toch nog uw elfke? dus hebt ne weekkijker ;)

Feit, maar zou toch iets hebben van betere kwaliteit :). Elfke is zowel optisch als mechanisch zwak te noemen. Achja, spullen te veel maar geld te weinig :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De hedendaagse elfjes kun je inderdaad over het algemeen zwak noemen. Oudere modellen daarentegen (Vixen of Pollux, Viking, BOB, die laatste 3 zijn identiek) zijn dingen die je houdt als je een trap hoger gaat, die zijn beter van kwaliteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Deepsilence80s

Hier is hij dan. Het schroot van de straat  :crazy2: De Astrolon (zie review)refractor van 60mm met een brantpuntafstand van 700 mm plus hopen speelingk en een montering van mikadostaafjes. Zoeker wel vervangen door 3X-9X 40 X rifle scope ( Bushnell) Lol de enige tele hier op forum denk ik waarvan de zoeker beter is dan de scope  :2funny: bijgeleverd : omkeerlens X1,5, Kellner oculairen van 20mm , 12,5mm ,9 mm ,( 4 mm(overbodig))

Klik om te vergroten.

astrolon0039uq.th.jpgastrolon0049ly.th.jpgs3hh.th.jpggewoon6jf.th.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

lol het schroot van tstraat  :2funny:

zalige post ignace echt lolig

ma goed back on topic :D wat een zoeker, zo'n lang ding, van waar ebt ge die gehaald?

mss de kijker es wat optimaliseren, kweet ni of het mogelijk is, kheb dat met mn zeven cm tele ook wat gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Deepsilence80s

Wel mijn pit (grootvader) is gek van geweren en het is zijn hobby , hij had toevallig een kijker liggen die hij op die schieting gebruikte , maar er was iets mis mee , niks optisch maar de kogel week af , waarshijnlijk niet goed uitgelijnd lol. Maar ik heb hem op de telescoop wel uitgelijnd en hij werkt goed.

Optimaliseren? Hoe doe je dat dan? Coaten ?  :idiot2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen lelijk telescoop, je kan er toch al wel wat mee zien door een 60 mm kijker. Maar natuurlijk is een grote telescoop beter soms - zeker als je zowat heel de hemel al hebt afgeschuimd met de kijker... Ik heb jarenlang waargenom met een binoculair van 80 mm maar na een tijdje wil je meer detail en zwakkere objecten zien :). Daarom ook overgestapt op een 200 mm newton die ik nog steeds gebruik, met wat aanpassingen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

Mijn aankoop van de mak 127mm is de goeie geweest denk ik, ik ben er nog altijd tevreden over ;)

Mss als ik ooit zeer veer geld heb of de lotoo win ne 'hele grote' maksutov koop  :coolsmiley:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Aperture feaver is altijd leuk  ;)

Ik heb hier zelf een 20 cm dob staan, een ETX-70  AT (Lidl!) en een Carls Zeiss verrekijker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast *Rudi*

ik gebruik een TAL-1. Het is mijn eerste telescoop en ben er best tevreden over. Nu nog de oculairen collectie uitbreiden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Russische telescopen (waaronder TAL) zijn kwalitatief voor een toch lage prijs. Voor de opkomst van de Chinese lowbudget telescopen waren ze echt in, maar tegenwoordig zijn ze  toch wat naar de achtergrond verdwenen. Maar zeer mooie telescoop, zeker voor visueel waar te nemen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een 6 cm starlux van het begin. ik heb hier 5 jaar mee waargenomen

Nu heb ik al 2 jaar een 25cm Sky-watcher op een eq-6 tuned. Beest maar duurt even eer dat het buiten is.

Van plan om binnen een paar jaar een 16" SPX reflector van Orion optics er op te smijten  ;D

een foto : http://www.cloudynights.com/photopost/showphoto.php?photo=3749

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen