Ga naar inhoud

Welke telescoop hebben jullie?

Welk type telescoop hebben jullie?  

76 leden hebben gestemd

1. 1. Welk type telescoop hebben jullie?

• Een binoculair
      2
    • Een newton (dobson)
      50
    • Een refractor
      42
    • Een ander type
      30
    • Ik heb geen telescoop
      10

Aanbevolen berichten

• Reacties 211
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Eens kijken, een zelfbouw (inc optiek) 25 cm dobson, een Meade LX200 GPS UHTC, een ED80TFC Apo Triplet en een 12" AstroTech Ritchey-Chretien astrograaf. Deze laatste staat op een Mesu 200-montering en

Gast Wim van Lierde

Inderdaad, was door te zoeken naar een starparty dat ik hier terecht gekomen ben :)

Alleen te hopen dat de weergoden ons wat gunstig zijn dan en de locatie niet teveel (naar Belgische normen) lichtvervuiling bevat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben jaarlijkse bezoeker op Starnights en heb daar een paar jaar geleden eens met een SQM rond gelopen en toen haalde ik magnitude waarden tegen de 6. Het is er dus donker op voorwaarde dat het niet te vochtig is.

Als je wat wil leren over waarnemen is het DE activiteit, met telescopen van elfjes tot 60 cm in alle maten en gewichten.

Ik zal mijn nieuwe 35 cm dobson mee hebben en ook presenteren.

In meer dan 10 jaar is er trouwens nog geen enkele keer geweest dat we niet hebben kunnen waarnemen. Meestal is het wel 1 nacht helder, soms 2. Indien slecht weer is er een bar.

Een zekere aanrader voor wie ervaringen wil uitwisselen, zaken testen (en dingen winnen).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 maanden later...

Eens kijken, een zelfbouw (inc optiek) 25 cm dobson, een Meade LX200 GPS UHTC, een ED80TFC Apo Triplet en een 12" AstroTech Ritchey-Chretien astrograaf. Deze laatste staat op een Mesu 200-montering en het hele zootje staat in een  full option ScopeDome 3M V.3.0. Dat wat betreft de kijkers.

Fotograferen doe ik met een Nikon D7000 en een FujiFilm FinePix S3Pro en een DSIII, Volgen met een Synguider of een Orion AllSky Camera. Een Mirror-flip maakt af en toe het leven wat aangenamer en qua oculairs heb ik de keuze tussen het hele Meade 5000 gamma, een Ethos 13  met 110° beeldveld, een Hyperion voor oculairprojectie, diverse focal reducers, Fieldflattners en een manueel filterwiel met daarin 4x 2" filters in vatting. OIII - H-a - IDAS LPS - Baader UHC, daarnaast nog wat los gerief zoals  powerpacks, dauwlinten en een DewNot-regeling, RDF, dauwfohne, voedingen allerlei, etc. Argo Navis, StellarCat en AstroCat voor de aansturing van de montering en The Sky x Seriuos Astronomer voor de aansturing van koepel/kijker.

• Leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...
  • 9 maanden later...

Ik ben eigenaar van een celestron edge hd 14" met hyperstar , een orion uk 'CT12L', bresser Messier refractor met petzvall systeem,skywatcher 150 pds, f11 volgkijker van orion us. Technosky zoeker met verlichte kruisdraad, ook geschikt als volgkijker,

skywatcher eq 5 met synscan

skywatcher eq8 pro montering op een zuil in een scopedome 3mv3 koepel full option met onderbouw,Een oldschool 'pollux '150mm Newton op equatoriale montering zonder motoren.

Diverse filters en oculairen van meade , televue ,baader.Dauwkachel met toebehoren,enz... mijn sw 250 pds is verkocht.

:( Eigenlijk is het de bedoeling niet om er mee te stoefen. Ik antwoord gewoon op de vraag.

aangepast door Gunter
Aanvulling
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 jaar later...

Ik heb al veel telescopen gehad van groot tot klein, teveel eigenlijk om op te noemen,  weet wel dat de aperture feaver voorbij is bij mij.

Ik heb nu sinds een jaar een pracht van een 115 mm ED triplet van TecnoSky op een Celestron Avx montering waarmee ik astrofotografie doe.

Als volgkijker gebruik ik een Orion 80 mm shorttube.

Tevens heb ik nog een reismontering of grab en go zijnde een TS 60ED op een star adventurer van Skywatcher (ook voor astrofotografie)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 maanden later...
  • 5 maanden later...

Beste leden,

ik ben een newbie op gebied van waarnemen. Het heelal heeft me van kinds af aan al altijd geboeid en na enkele bezoeken aan de Volksterrenwacht Urania, is het besluit gevallen: ik ga zelf waarnemen!! Superspannend en enthousiast!

Na veel opzoekwerk, een bezoek aan de astroschop in Hove, en rekeninghoudend met een niet al te zot instapbudget ben ik uitgekomen op de Bresser Messier AR-102 102/1000.

Ik kwam toevallig en gelukkig uit op dit forum en had graag ook nog even jullie mening gehoord... Is dit een goede instaptelescoop om eerst te beginnen met waarnemen en later over te gaan naar astrofotografie?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 jaar later...

anderhalf jaar geleden heb ik om te starten een 2dehands skywatcher 200/1000mm newton gekocht op een eq5 mount. Ondertussen ben ik in het bezit van een 

Skywatcher:

Evostar 72ed

Skymax 127

Startravel 102/500

Laten we zeggen dat het een licht verslavende hobby is :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.