Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast socrates

Geheugen

Aanbevolen berichten

Gast socrates

Heeft materie en energie een 'geheugen'?  Blijkbaar hebben levende organismen zoiets als een 'geheugen' (opgeslagen in het DNA).  Hierdoor zullen planten en dieren instinctief een aantal zaken doen, zelfs indien de omstandigheden jarenlang niet zijn voorgekomen of indien het dier het nooit heeft kunnen aanleren. 

Kan het zijn dat iets dergelijks ook algemeen bestaat?  Bijvoorbeeld de scheikundige verbinding gebeurt omdat de materie een 'geheugen' heeft dat deze verbinding laat gebeuren, eerder dan de onstabiele die geen kans heeft om te blijven bestaan?

Indien dit zo is verklaart dit misschien waarom van alle mogelijkheden de meest geschikte en haalbare in de natuur (onze omgeving) ook gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Het geheugen waar je het over hebt is denk ik, voor zover je daarvan kunt spreken, ook aanwezig bij bv quantumdeeltjes onder de vorm van de eigenschappen van dat deeltje. Niet alleen heb je de permanente eigenschappen (energieinhoud, gewicht, etc) maar ook zijn er eigenschappen die kunnen veranderen (spin up/down etc). Dit is natuurlijk niet te vergelijken met het geheugen van zoogdieren, maar het is al iets. Het zorgt er bijvoorbeeld wel voor dat ik op mijn computer kan typen, dankzij de informatie die opgeslagen is op de harde schijf, die dan weer bestaat uit allemaal gemagnetiseerde deeltjes die hun informatie houden door de eigenschappen van een elektron of atoom om in een bepaalde positie te blijven. Gecombineerd kunnen die deeltjes dus enorm krachtige geheugens produceren ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het heelal zelf een geheugen, misschien maar misschien ook niet. Ik ben het eens met Thomas als hij zegt dat zo'n geheugen onder de vorm van quantumeigenschappen enzovoort voorkomt, dus dat de deeltjes in een heelal een "geheugen" hebben. In de natuurkunde heeft men het eerder over "informatie" dacht ik, de termen bit en bytes zijn dan ook door een natuurkundige uitgevonden ;). Er zijn veel discussies geweest over het feit of informatie (geheugen dus) verloren gaat in bijvoorbeeld een zwart gat. Dus of deeltjes die vast komen te zitten in een singulariteit hun informatie verliezen of niet.

DNA heeft misschien wel een geheugen zodat gebeurtenissen (vervuiling, ziektes, ...) in het leven van een van uw (voor)ouders effect op het leven van een kind kan hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Indien deze 'eigenschap', het geheugen, effectief bestaat in de quantumfysica dan lijkt het me normaal dat dit ook overal bestaat.  De wijze waarop laat ik in het midden. 

Doordat elk deeltje een 'geheugen' krijgt (of heeft), kan je dit ook natuurlijk wijzigen.  Het meten ervan is misschien weer een probleem. 

Op het moment dat je meet is het weeral gewijzigd? 

Feit is dat als een deeltje denkt een foton te zijn (geheugen) het zich misschien ook als een foton gedraagt.  Spreekt het 'geheugen' van een ander soort deeltje dan gedraagt het zich misschien ook als dusdanig.  Misschien heeft bijvoorbeeld de golfeigenschap of deeltjeseigenschap ook iets met 'geheugen' te maken?

Op het moment dat het geheugen ook gewist kan worden, kan het misschien in principe gelijk welk nieuw geheugen toebedeeld krijgen (zoiets als de stamcel in de biologie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Dat is inderdaad een interessant denkbeeld, hangt dan weer nauw samen met onzekerheidsprincipe (als we inderdaad de eigenschappen van een subatomair deeltje willen bekijken zijn ze veranderd). Maar of het ook op grote schaal merkbaar is... De harde schijf waar we eerder over spraken is een goed voorbeeld daarvan, maar melkwegstelsels, ik weet het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast socrates

Op welke manier kunnen we bepalen of er sprake kan zijn van een dergelijke eigenschap?

Door vast te stellen dat een (re)actie gebeurt?  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus de vraag is hoe we een eventueel geheugen van sterrenstelsels kunnen ontdekken (indien die mocht bestaan)? Ofwel zal het eerst op theoretisch vlak ontdekt worden als een gevolg uit één of andere theorie. Ofwel kan het natuurlijk in de praktijk eerst ontdekt worden maar die kans is misschien kleiner. Of het kan natuurlijk gewoon niet ontdekt worden ;)

Zoals Thomas al zei denk ik ook dat er wel een vorm van geheugen is op (sub)atomaire schaal door de quantummechanica maar niet op de enorme grote schaal - maar in verglijking met atomen is een harde schijf natuurlijk ook groot. Het kan natuurlijk dat informatie op kleine schaal wordt opgeslagen en dat dit op grote schaal effect heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.