Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Christophe Bogaert

Astronomie populair?

Aanbevolen berichten

Volgens sommige astronomen is sterrenkunde geen populaire wetenschap. Wat denken jullie hiervan?

Ik beschouw astronomie niet als echt populair, maar velen zijn er onbewust toch een beetje mee bezig. Kijk maar naar de grote opkomsten op bijeenkomsten als de nationale sterrenkijkdagen... :). maar velen zullen het een moeilijke en saaie wetenschap blijven vinden ???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

tis pas op grote zaken dat de mensen echt interesse tonen. Astronomie is ook niet meteen een hobby waar velen echt idep op ingaan en telescoop hebben, hebt er veel die licht geinteresseerd zijn maar er niet verder in gaan. Door de vele successen in de ruimtevaart en gebeuretenissen in de astronomie is er terug een boost in het aantal geïnteresseerden, vooral bij het jongere publiek.

Maar het is en blijft een hobby die niet immens populair is maar toch sterk aanwezig is ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

Soms heb ik ook het gevoel dat je er voor moet durven uitkomen. Mij lijkt het dat vaak mensen astronomie als iets saai zien omdat andere dat zeggen of ze onder groepsdruk staan, bang zijn voor hun mening te uiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

meeste zeggen dan astrologie ofzo. het is idd zo dat als ge zegt da ge da van hobby doet, zeker bij de jeugd, dat ze er meestal goe mee lachen. bij mij was da toch het geval. In laatste 7de jaar was da ni meer zo.

je zou ervan versteld staan hoeveel er zich toch iet of wat mee bezig zijn ;) zelfs van personen da ge zegt da interesseert em geen fluit dat die toch wat doen inzake astronomie, al is het gewoon in zomer perseïden kijken ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het klopt dat velen het verschil tussen astronomie en astrologie niet kennen. Als zelf onze leraar fysica (een vak dat toch véél met sterrenkunde te maken heeft, zie maar astrofysica) het tijdschrift Astronomy afpakt omdat dat niet thuishoort in de les en zegt 'geef maar hier dat astrologie (!) tijdschrift'. Wat een belediging voor een tijdschrift als Astronomy :tickedoff:

Maar zoals Sander al zei, vele mensen die zeggen dat het hen geen fluit interesseert kijken wel vol verwondering naar de heldere sterrenhemel of de perseïden in Augustus :2funny:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

en als mensen wteen da ge astronomie doet zeggen ze nog steeds: en hoe is het nog met uw astrologie...

dan heb je zin om een  :knuppel2: te nemen en ze een mep te verkopen ;)

De website is er dan ook gekomen om het populairder te doen maken en het is al goed gelukt want we hebebn al aardig wat respons gehad ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het klopt dat velen het verschil tussen astronomie en astrologie niet kennen. Als zelf onze leraar fysica (een vak dat toch véél met sterrenkunde te maken heeft, zie maar astrofysica) het tijdschrift Astronomy afpakt omdat dat niet thuishoort in de les en zegt 'geef maar hier dat astrologie (!) tijdschrift'.

Onze leraar fysica vorig jaar (een mislukt iemand zonder gezag  :angel:) zei ooit tegen een leerling van de klas toen die het uit de hand liet lopen, en dan citeer ik letterlijk: "Als da nog lang zo verdergaat, ga je eens een boek astrologie mogen overschrijven he! En geloof me, ik heb het thuis liggen en het is zo dik".

Zou het aan de opleiding fysica liggen?  :idiot2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vershiet er altijd van dat er leekrachten fysica zijn die het verschil tussen astronomie en astrologie niet kennen. Nochtans zou dat inderdaad in de opleiding moeten zitten. Vorig semester hadden we heerlijke leraar (was zn laatste jaar) die uren kon praten over de maan, dubbelsterren en de fysica van die zwaartekrachtssystemen enz. Maar spijtig genoeg is hij ziek gevallen en zitten we nu met iemand die astrologie en astronomie door elkaar haalt :knuppel2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Kieken

Ik vershiet er altijd van dat er leekrachten fysica zijn die het verschil tussen astronomie en astrologie niet kennen. Nochtans zou dat inderdaad in de opleiding moeten zitten. Vorig semester hadden we heerlijke leraar (was zn laatste jaar) die uren kon praten over de maan, dubbelsterren en de fysica van die zwaartekrachtssystemen enz. Maar spijtig genoeg is hij ziek gevallen en zitten we nu met iemand die astrologie en astronomie door elkaar haalt :knuppel2:

Wij hebben nu zo'n heerlijke kerel, enkel verteld hij daarover wanneer ik ziek ben :). Achja, ik heb vorige week een half uurtje les afgepakt. Ik mocht een foto van Loki (vulkaan op Io) opzoeken maar ben maar blijven zoeken. Kheb zowat alles laten zien aan mijn klasje wat er te zien valt :).

Nu, ik denk wel dat er genoeg interesse is onder de mensen, enkel wachten ze ermee om het te tonen op evenementen. Ik heb momenteel in mijn klas 4 mensen die eens door de telescoop willen komen kijken. Moest men de astronomie wat meer "promoten" in de media ed zouden denk ik meer mensen de moeite doen om zich eens te verdiepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

kgeef u daar 100% gelijk in op da laatste, mocht het idd meer gepromoot worden zouden ze idd meer moeite doen. wel beke erg dat et zo is ma kom, net alsof de mens beschaamd is om te zeggen dat ze dat doen. hebben de mensen nu een totaal verkeerd beeld van astronomie???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het klopt dat astronomie een beetje te weinig in de media komt. Enkel bij de grootste gebeurtenissen (Shuttle, Deep Impact,...) komt er eens wat in het nieuws. En nu en dan toont Frank Deboosere (zelf amateurastronoom) een sjiek beeld van Cassini :)

Maar ja, nieuws moet spectaculair zijn zeker en velen vinden niet dat een magnifiek martiaans landschap spectaculair is ::)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Een ander nadeel van onze hobby is dat de meeste mensen denken dat het alleen een kwestie van naar de sterren (!) kijken is. En dan hebben ze geen zin om zich lid te maken van een sterrenkundige vereniging omdat ze denken dat ze dan elke week 's nachts moeten opblijven om naar een ster (!) te kijken.

(amateur-)sterrenkunde houdt toch veel meer om het lijf? Zie maar naar een website als de deze, en kijk hoeveel artikels er over waarnemen op staan in vergelijking met het theoretische deel! Zelf vind ik het begrijpen van de processen enorm belangrijk, en een telescoop is dan een hulpmiddel om die processen actief bezig te zien. Het waarnemen zelf is natuurlijk ook enorm belangrijk, zonder telescopen zouden we véél minder weten dan we nu weten over het Universum. Maar het is dus niet enkel een kwestie van naar een ster te kijken, vooral omdat daar nu echt weinig aan te zien is met een 20 cm amateur telescoopje  ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Da's een nagel op de kop, Thomas. Zoals je zegt zou je verschieten van hoeveel mensen denken dat we ons godganse dagen bezighouden met naar die of die ene ster te kijken.  :idiot2: Totdat ze vernemen wat je eigenlijk wel kunt zien. Dan komt de interesse naar boven, en na het kijken door de telescoop krijg je reacties als "Amai ik wist nu wel niet dat je dat zo goed kon zien".

Zeer herkenbaar  ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

Dat kun je ook wel de onwetendheid noemen van sommige mensen, hoewel ik het niet iedereen kwalijk neem. Maar het is gwoon het verkeerde beeld dat ze ervan hebben.

Misschien ligt het soms ook aan dat mensen het moeilijk vinden, allez ja dat het voor hun te moeilijk lijkt. Ze durven daarom wel eens zeggen dat je daar slim voor moet zijn. Niet dat iedereen dat zegt, maar dit heb ik al is gehoord. En dit is weer is zo'n fout, je moet hier niet super begaafd voor zijn ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Soms zeggen mensen dan 'ah christophe, ik heb gehoord dat je de sterren fotografeerd. Kun je eens een foto tonen?'. Dan toon ik ze een van mijn foto's van de orionnevel en dan staan ze versteld dat er ook meer zaken aan de hemel zichtbaar zijn dan sterren. Klassiek plaatje dat zich vele malen al heeft voorgedaan ::)

Maar telkens weten enkele mensen weer iets meer over astronomie ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

klopt christophe, meeste weten niet wat ze kunnen zien aan de hemel, iedereen dnekt dat het te moeilijk is terwijl ze al enorm veel kunnen zien.

wat ook nog zoiets is, de mensne zien vaak overweldigende foto's en ze kijken door de telescoop en zien een wazig vlokske en dan zeggen ze "ik had me wel wa meer voorgesteld". daar zout ge et ook van krijgen :s

op de sterrenkijkdagen gaan we dan ook trachten de mensen een duidelijk beeld te geven van wat het is en hen te overweldigen met wat we in ons mars hebben ;) en dat zal zeker gebeuren  :P

superbegaafd moet je idd niet zijn, ik ben ook ma ne simpelen die zn best ervoor doet maar heb het soms wel moeilijk met sommige onderwerpen zoals wormgaten maar dat is logisch :D maar astronomie is zo uitgebreid dat de meeste niet weten wat het inhoud en dat is jammer. ik ben bvb meest geinteresseerd in de zon en de zaken die eruit voortvloeien, anderen meer voor theorie enzoverder, maar de meeste weten dit niet wat er allemaal inzit en het is tijd dat men eens ziet wat het allemaal inhoud ;) en met de wbesite is dit al goed gelukt en straks met sterrenkijkdagen ook ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Jan AstroMobiel

Een ander nadeel van onze hobby is dat de meeste mensen denken dat het alleen een kwestie van naar de sterren (!) kijken is. En dan hebben ze geen zin om zich lid te maken van een sterrenkundige vereniging omdat ze denken dat ze dan elke week 's nachts moeten opblijven om naar een ster (!) te kijken.

Mijn ondervinding is dat grote groepen van de bevolking wel de sterrenhemel mooi vinden en toch een zekere interesse hebben voor wat daar allemaal boven onze hoofden hangt. Een donkere sterrenhemel is best indrukwekkend, zelfs in die mate dat je je kunt afvragen of ze wel tot onze huidige wetenschappelijke kennis zou hebben geleid als enkele landbouwers en schaapherders duizenden jaren geleden niet naar de sterren hadden gekeken. Uiteindelijk heeft sterrenkunde ook met ons bestaan op Aarde te maken en waar we vandaan komen. Als je mensen de Maan en Saturnus door een teleskoop toont, dan kan hun avond niet meer stuk. :) Als je die mensen dan ook nog eens vertelt dat we allemaal van sterrestof gemaakt zijn en dat ze sommige sterren zien zoals ze eruitzagen tijdens of lang voor hun geboorte, dan staan zelfs de grootste onverschilligaards er toch wel even bij stil.

Wel betekent dit niet noodzakelijk dat iedereen zich dan meteen lid wil maken van een sterrenkundige vereniging. Dit komt omdat mensen (gelukkig) verschillende interesses en hobby's hebben. Daar is niets mis mee. Als we allemaal in hetzelfde zouden geïnteresseerd zijn zouden we vlug uitgepraat zijn en zouden geen nieuwe ideeën ontstaan. Maar soms maken sterrenkundige verenigingen het er zelf wel wat naar doordat sommige amateursterrenkundigen zich soms nogal elitair of soms zelfs wat arrogant gedragen tegenover niet-sterrenkundigen. Dit is vaak genoeg om grote groepen van de bevolking weg te jagen omdat ze er zich niet in herkennen of thuisvoelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Woelzy

Over het algemeen heb ik nooit ondervonden dat astronomie populair is. Toen ik nog op de middelbare school zat hadden we diverse buitenschoolse activiteiten, waaronder een sterrenwacht. De school had zo'n 1500 leerlingen, maar wij hadden welgeteld 7 leden en kwamen elke maandagavond bijeen. Het was erg gezellig, soms gingen we nevels en planeten opzoeken met de grote kijker op het dak van de school, soms ook dia's/films kijken of wetenschappelijke artikelen bespreken.

Maar echt populair werd het nooit. Veel mensen denken dat ik aan astrologie doe als ik astronomie zeg, dus ik hou het tegenwoordig op 'sterrenkunde en wetenschap' ofzo. Er zijn trouwens ook veel mensen die er graag artikelen over lezen in de scientific american, of gewoon de kijk enzo. Op dat moment ben je er eigenlijk al mee bezig, maar populair als echte hobby, nee, dat is het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Erwin

het is inderdaad niet een populaire hobby, veel mensen denken dat ik een astroloog ben in de plaat van ''amateur !'' astronoom,mensen zijn ook vaak teleurgesteld want ze denken haast altijd dat elk sterretje uitvergroot kan worden en dat je dan een hubble foto ''alsware'' ziet,eergister dat ik paar mensen kennis liet maken met waarnemen van de maan en jupiter,zeiden ze tegen mij dat ze het niet verwacht hadden omdat te zien ( van dat soort opmerkingen word ik juist blij ! )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De meesten verwachten inderdaad dat ze beelden zoals genomen door de Hubble krijgen en zelfs al kunnen ze door een 60 cm telescoop kijken, nog zijn ze meestal teleurgesteld. Bij de handleiding van de Meade ETX-70 staat er om onder andere het Vlaams Astrologisch Tijdschrift te raadplegen voor meer informatie - redelijk erg als ze dat al zeggen. Vermoedelijk zal het aan de vertaler in het nederlands liggen maar toch...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Carmen Ibañez

Naar mijn mening zou er eens wat meer aandacht aan besteed moeten worden in het basisonderwijs. Kinderen al spelenderwijs bekend maken met astronomie. Het probleem is dat de leraren in het onderwijs er zelf vaak niet zoveel vanaf weten. Onbekend maakt ook vaak onbemind....wat de boer niet kent dat eet hij niet ect. Ik kijk wel eens naar quizen en dan erger ik mij soms mateloos bij vragen over het heelal omdat de kandidaten het antwoord vaak niet weten. Vooral als iemand op de vraag van: "wat is de grootste planeet van ons zonnestelsel?" durft te antwoorden "Venus".....  :-X Ze weten vanalles en nog wat maar niets over astronomie. Van de andere kant mag je misschien niet verlangen van iedereen dat ze alles van astronomie weten  :( En inderdaad wordt astronomie vaak met astrologie verward.

Groetjes van Carmen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Woelzy

Ik heb een keer tijdens een stage een les van een uur over sterrenkunde aan een groep 8 van een basisschool gegeven. Ze waren razend enthousiast en stelden allemaal vragen. Op die leeftijd bleek de interesse er zeker wel te zijn, dus het lijkt me erg nuttig als leraren er in ieder geval bij aardrijkskunde toch een beetje aandacht aan willen schenken.

Niets is zo fijn als lesgeven aan kinderen die ergens echt nieuwsgierig naar zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.