Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Christophe Bogaert

Astronomie populair?

Aanbevolen berichten

Gast Erwin

als ik 18 ben en ik verdien meer dan wil ik een project starten net iets als de urania  astromobiel,ik wil dan met een redelijke telescoop ( iets als een 14'' SCT ) langs scholen gaan,maar denk dat die meer interesse hebben voor het overdag waarnemen vanwege les roosters,zelf ben ik al bijna 8 jaar actief en heb het nog steeds naar me zin,de accessoires,de vrienden,en de warme cholade melk laten me doorstromen naar een leuke toekomst ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tientje

We deden eens pictionarie bij mij op school (tekenen). Ik wou eens uitproberen wat mijn klas weet over de planeten ;) en tekende Saturnus op het bord. Mijn klasgenoten begonnen de belachelijkste dingen te roepen zoals Pluto of Saturnu :embarassed:s (de enige planeten die ze kennen) tot mijn beste vriend me uit mijn lijden verloste met het juiste antwoord. Zo populair (niet dus) is het bij mij op school. Ik ben de enige, denk ik. :'(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja op school was dat ook het geval, al zijn er wel veel die stiekem toch wel interesse tonen ;) die kom je dan later tegen op een activiteit ofzo in de buurt. Het is zeker niet populair als de grote onderwerpen voetbal, fietsen, wielrennen, tennis... (zie je ook aan de lijst van site van het jaar) maar al bij al lijkt de interesse toch toe te nemen sinds enkele jaren, zeker nu telescopen aan goedkoper tarief in de Liddl of Aldi komen wat het voor velen betaalbaarder maakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Zo werkt het bij mij ook. In mijn klas zitten hoogstens 2 mensen die er nog meer interesse voor hebben, waarvan mijn vriend natuurlijk ;) Hoe je kunt merken dat ze interesse hebben dat ze vanalles aan je vragen. Ook aan het gedrag kun je herkennen of andere mensen er interesse in hebben ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Erwin

ik zit op een school met ongeveer 300 a 350 mensen,maar de enige die er beetje interesse ervoor hebben zijn lereraren.

wat Catharina Van Ham  al zegt, gebeurt bij mij ook vaak uitlachen dat soort dingen. ( kinderachtig als je klasgenoten rond de 20 zijn )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Onze club wordt dan vaak uitgemaakt als nerds.

Wij houden van moeilijkere dingen en dus door de onwetendheid gaan de andere ons uitlachen. Eigenlijk wel vervelend maar na een aantal jaren wennen we er wel aan en wordt het ook uiteindelijk minder...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Hmm misschien is dat de reden dat het bij mij wel meevalt omdat ik dat niet echt doe. Ik zit ook meer in twee specifieke gebieden van de astronomie zoals jullie weten ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Koen

Wel, ik observeer niet zo graag.

Ik ben namelijk meer iemand van de theorie, zoals eigenlijk bij alle dingen behalve bij muziek.

Maar laatst had ik een vriend van mij foto's laten zien van de Casini-missie en van sommige Deep-Sky foto's van de Hubble, dat vinden ze allemaal wel prachtig, maar wacht maar tot je de verhalen achter de foto's verteld, dan vinden de meesten het al niet leuk meer omdat je er niet gedachtenloos mee kunt ontspannen. Dat is juist wat mij aantrekt!! Nadenken over het waarom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Erwin

ik ben dus iemand die eigenlijk meer naar astrofotografie afwijkt, maar niet 100% geschikte montering heb,ik begon ook met de theorie toen  ik 14 was,praatte ik de mensen bij de sterrenwacht er helemaal uitover de staarten van kometen waar bezoekers bij stonden, omdat ik jaren erop examens en dergelijk kreeg van school, nu rijbewijs en een school met versnelde opleiding doe is de theorie beetje afgedaald bij mij  :-\

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Ik zit tussen de theorie en de observeerkant in eigenlijk.

Doe liever meer kijken naar data dan observeringen(netzo als Koen)(dat zijn dan meestal de wolkenobserveringen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Carmen

Ik ben ook meer iemand van de theorie. Ik vind het heerlijk om boeken over astronomie of aanverwante onderwerpen te lezen en dan mijn fantasie de vrije loop te laten gaan. Ik observeer wel eens met mijn huis, tuin en keukentelescoopje of met mijn verrekijker of zo met het blote oog maar ik ben met dat observeren niet echt professioneel bezig. Als het een mooie heldere nacht en nieuwe maan is kun je met het blote oog ook al fantastische dingen zien vind ik. Maar van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat als je een goede telescoop zou hebben die fantastische beelden levert misschien niet anders meer zou willen. Ik merk wel dat astronomie ietjes populairder begint te worden maar de mensen die niet in astronomie geïnteresseerd zijn en er weinig of bijna niets vanaf weten zijn nog altijd in de meerderheid helaas  :(

Groetjes van Carmen.  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Deze hobby zal wel wat meerdere mensen krijgen, omdat het vaker naar voren komt in de media nu.

Een stelletje voorbeelden:

Op de TV bij de weerberichten poollichtwaarschuwingen/poollichtfoto's.

Neem 15-1-2005 als voorbeeld toen zonnevlekkengroep 0720 de TV heeft gehaald! Of de lanceringen van spaceshuttles, de Leoniden, noem maar op, dat zijn gebeurtenissen die de tv halen. Via deze weg zullen waarschijnlijk de meeste mensen die astronomie als hobby nemen, de tweede weg is via internet. Het is soms niet normaal waar je allemaal terecht komt op internet.

Mijn weg naar de astronomie is echter wel weer apart:

Op school zit er twee personen in mijn klas die ook een aardige astronomieinterresse hebben. Presentatie op school van degene die er het meeste interresse in heeft ging over astronomie. Daa behoren de zonneactiviteit en het poollicht ook in. Ik een week later met een presentatie over Noorwegen, jullie raden het al daar zit ook poollicht bij. Daarna ben ik er in geinterresseerd geraakt. De weerkunde is echter uit mijzelf ontstaan. De weg dus hier naartoe begon op poollicht.nl naar poollicht.be en zo hier terecht geraakt. En hier is m'n weerkundehobby ook sterk geworden. In de astronomie heb ik eigenlijk twee aparte hobby's: weerkunde en poollicht

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Erwin

maar bij astronomie op tv worden er ook tamelijk veel fouten gemaakt over inschattingen enz, zo verwarren ze ook bepaalde dingen met astronomie en dus krijgt niet iedereen de zekerheid van wat nou precies de hobby is

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Ah, maar wees blij dat ons volkje in de hobby groeit.

Astronomie is eigenlijk de verzamelnaam van heel veel subhobby's ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben een blogje begonnen. Met de hoop om astronomie populairder te maken binnen mijn eigen kennissenkring. Je weet maar nooit ;-).

Ik loop wat achter, zal mijn verhaal doen, hoe ik begon (en eigenlijk nog steeds aan het beginnen ben) en zonder veel wetenschappelijke kennis heel wat fantastische dingen ontdek. En hoe mijn pogingen en eerste stapjes mijn denken beïnvloeden.

http://universumanders.wordpress.com/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gemiddelde IQ van de doorsnee burger zit rond de 70 á 80.  Zonder snobistisch te willen overkomen is dit volgens mij iets te laag om je te verdiepen in astronomie, kosmologie, e.d.  Maar een algemeen beeld zou toch mogelijk moeten zijn om te vatten en zou heel wat omhooggevallen blaaskaken een beetje bescheidenheid kunnen bijbrengen.  Sommigen wanen zich God in eigen persoon.  Of het scheelt toch niet veel.  Ik vind dat hier in de scholen veel te weinig aandacht aan besteed wordt.  Je zou toch op zijn minst moeten weten waar je je bevindt en een minimum aan besef moeten hebben van de onvoorstelbare nietigheid van de mens.  Maar verder dan het opsommen van de planeten van ons zonnestelsel raakt men meestal niet.  Ik vind dat het huidige onderwijssysteem niet deugt.  De klemtonen liggen totaal verkeerd en een jaar later is men 90% reeds vergeten.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan je verzekeren dat er de afgelopen jaren (en nu nog steeds) erg veel moeite wordt gedaan om astronomie en ruimtevaart populair te maken op school.En dat lukt, geloof me... En dat heeft hoegenaamd niets met IQ te maken volgens mij. Ik werk (erg veel en meestal zelfs) met kinderen met een beperking. Als je de vragen hoort die zij stellen: daar sta je van te kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.