Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Vector

Cursus Theoretische Sterrenkunde

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik ben zo lang ik mij kan herinneren geïnteresseerd in Fysica, Sterrenkunde maar ik heb die nieuwsgierigheid naar wat zich daar allemaal afspeelt aan de 'event horizon', behalve het uiten van mijn bewondering tijdens trektochten onder vrienden (soms tot vervelens toe), nog niet echt gestild met het aanvatten van een opleiding of een cursus sterrenkunde.

Daarom ben ik nu eens op zoek naar een mogelijkheid om mijn theoretische kennis bij te werken. Lees een boek of kijk een documentaire denk je waarschijnlijk meteen. Je hebt gelijk echter, veel leuker zou zijn om dat niet alleen te doen, maar samen met een aantal mensen die ook relatief onbekend zijn met de materie en zich bovendien ook graag eerst theoretisch goed onderbouwen vooraleer in de praktijk peperdure telescopen aan te kopen. Ik merk trouwens, afgaande op de vele vragen op diverse forums, dat binnen de amateur astronomie de drang naar resultaat er in de meeste gevallen toe leidt dat de voorkeur gaat naar eerder vanuit de praktijk kennis te verwerven dan voortbouwend op de theorie de overstap te maken naar de praktische toepassing er van. Een nevel kunnen afspeuren is natuurlijk een bijzondere activiteit op mooie zaterdagavond. Een telescoop moeten verkopen aan een leuke prijs, minstens 30% goedkoper dan de nieuwprijs natuurlijk, omdat je eindelijk het juiste toestel wilt aankopen dat is minder leuk. Althans ik zou dat niet zo prettig vinden.

Ik vraag mij dus af waar, behalve aan de universiteiten, er nog mogelijkheden zijn om zich in die specifieke materie te verdiepen. Een cursus Theoretische sterrenkunde bijvoorbeeld georganiseerd door MIRA vzw is, zonder voorbarige conclusies te willen maken, niet meteen wat ik zoek omdat de inhoud van dergelijke cursussen weinig diepgaand is en bovendien worden ze vaak verspreid of enkel over de weekeinden, of slechts tweewekelijks hervatten. Natuurlijk bevat elke goede cursus een inleiding enzovoort, waarmee ik wil zeggen dat ik best begrijp dat basisinformatie ook van belang is en men uiteindelijk wel ergens moet beginnen. Daar heb je vaak wel al genoeg aan een goed boek.

Benieuwd naar eventuele oplossingen  8)

en bedankt alvast voor het lezen van mijn vraag,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor zover ik het kan inschatten zijn het vooral de Volkssterrenwachten en sterrenkundige verenigingen die cursussen sterrenkunde aanbieden. En ja; die zijn basic....zelfs de cursussen voor gevorderden zijn relatief basic.

Een cursusboek die degelijk is (maar voor middelbaar onderwijs bedoeld) :http://www.astro-photo.nl/photoblog/publications/ANW_astronomie.pdf

geschreven door een docent natuurkunde uit het Emmauscollege in Rotterdam.

Ik vrees  dat universiteiten een alternatief zijn, maar dat is uiteraard zwaardere kost.

Je kan zeker inlezen als je dat wil keuze genoeg. Wat de ervaring betreft voor het waarnemen; sluit je aan bij een volkssterrenwacht of sterrenkundige vereniging ergens in de buurt en ga mee op stap met de waarnemers. Kan je een pak van opsteken en leer je ook de diverse soorten telescopen kennen met hun gaven én gebreken. Met hun voordelen en beperkingen.

jp

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@ Jean Pierre: Bedankt voor de PDF, een mooi boek inderdaad. Ik overweeg mij inderdaad eens lid te maken van een vereniging.

@ Kris Christiaens: Ik lees inderdaad het magazine. Sinds het begin van de uitgaven download ik 'de' Guidestar (Ook tijdens mijn missie in  Zuid-Azië!) op de ipad. Daar kan iedereen inderdaad nog steeds uit leren. Een knap magazine, het mag gezegd.

Bedankt voor de reacties,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel Vector,

Ik zie dat je inderdaad lid bent geworden van een plaatselijke vereniging -:)

Welkom in elk geval!  En hopelijk kunnen we kennismaken zaterdag as op onze Space night in het stadhuis van Oostende !

Jp

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.