Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Joeri

Maansverduistering 25/4/2013

Aanbevolen berichten

Dit is het topic voor de maansverduistering van 25/4/2013. Hier kan men commentaar, waarnemingen en foto's posten.

Op 25 april 2013 is in volledig Europa een gedeeltelijke maansverduistering zichtbaar. Hierbij zal op het moment van het maximum (22u10 Belgische tijd) slechts 1% van de maanschijf zich bevinden in de kernschaduw. De eclips start rond 21u en na een tijdje zal men kunnen bemerken dat een bepaald deel van de maan helderder is dan het andere. De maan bevindt zich dan in de bijschaduw. De start van de eclips vindt plaats rond 20u en eindigt kort na middernacht (na middernacht is het 26 april). Het maximum van de eclips vindt plaats rond 22u waarbij de maan 9° boven de horizon staat. Interessant om te weten is dat de planeet Saturnus tijdens de eclips 5° van de maan verwijderd staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast RefractorPhill

Maximum van de 1% Maansverduistering op donderdag 25 april 2013 ... Timing is everything !

7334Moon_25042013_Corneille-med.jpg

Philip Corneille - FRAS

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast RefractorPhill

Gisteren avond hadden we een schitterend zicht op de Maan die zich overigens omstreeks 22:10 locale tijd slechts 1% in de kernschaduw van de Aarde begaf en bovendien amper 10 graden boven de horizon stond.

Zodanig met het Materiaal bezig dat zonder een tweede paar ogen deze foto NIET konden worden gemaakt...

Mijn zoontje keek met een 45 X 120 verrekijker en merkte de anti-collison lichten van het passagiersvliegtuig op en zag meteen dat deze door de volle Maan zou passeren. Exposure met zijn juiste timing... en met dit resultaat. :ph34r:  ...

Kijk reeds uit naar November 2013: komeet en de zonsverduistering B)

Ook:

http://www.universetoday.com/101742/astrophotographers-capture-mini-lunar-eclipse/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond het ondanks de kleine verduistering toch goed te zien visueel.  Indien je een neutraal filter voor het oog hield om de gloed van de Maan wat te temperen viel het zelfs beter op.

Ik heb de eclips "beleefd" vanuit mijn sterrenwacht.  De lange winter heeft er gelukkig voor gezorgd dat een aantal bomen, palend aan mijn wijk, nog geen blad dragen en zo kon ik, doorheen de takken, de Maan bekijken met mijn TEC140 refractor totdat ze er boven uit kwam.  Ik heb mijn Canon EOS 5d Camera gemonteerd in het primair brandpunt van de refractor en een kleine 200 opnamen gemaakt, elke 30 seconden een opname.

5 van die opnamen en een animatie van 121 beelden kan je zien op mijn website www.astronomie.betranquility.base , via "What's new?".  De animatie is een MP4 bestand, moet normaal probleemloos spelen in de meeste media-players.

Mvg,

Geert Vdbulcke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.  Ik heb het filmpje wat verbeterd omdat ik er niet helemal tevreden mee was.  Tijdens het nemen van de foto's moest ik regelmatig bijsturen in declinatie, ik heb nu het aantal foto's verminderd en opgelijnd zodat de Maan steeds mooi centraal in het beeld blijft, ook de foto's met wolken zijn verwijderd.  Het filmpje is nu ook wat kleiner en korter geworden en staat op dezelfde plaats www.astronomie.be/tranquility.base .

Mvg,

Geert Vdbulcke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.