Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Marsman

Probleem met snelheid laptop

Aanbevolen berichten

Beste astrovrienden, ben nieuw op dit forum, heb meteen een vraag;

Ik gebruik een DFK 21 camera voor maan en planeten, maar heb elke keer problemen om in de RGB-codec opnames (avi) te maken.

Dan kan ik max 15 frames per seconde opnemen, anders loopt de laptop vast. Wanneer ik de codec verander in Y800, kan ik wel tot 30 frames geraken.

Maar, dan zie ik het live beeld in kleur en de uiteindelijke avi in zwart/wit.....Op die manier kan ik dus nooit het beste halen uit mijn DFK camera.

Ik weet namelijk niet hoe ik het zwart/wit beeld weer kan omzetten naar kleur. Kan dat achteraf nog??

Overigens ik gebruik IC Capture als stuurprogramma en Registax V5 als bewerkingssoftware.

Zou het jammer vinden als ik een nieuwe laptop moet aanschaffen, want wellicht is probleem anders op te lossen.

Wie heeft een tip of een advies op basis van ervaring?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank u wel, Mike! Dit lijkt inderdaad precies de vraag te beantwoorden.

Ik ga het bij "daglicht" maar meteen eens testen!

Merci!

Helaas.....doet het nog steeds niet. Heb precies de procedure gevolgd die uitgelegd wordt door TIS. Maar de avi blijft zwart/wit.

Toch nog iets verkeerd ingesteld staan, maar wat???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij Codec Y800 maakt je alleen zw/w opnamen!

Ik maak ook soms gebruik van een DFK en gebruik daarbij de codec RGB24

Video size en color format YUY2 (640x480)

daarmee haal ik 30fr/s op een oude laptop

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

voor zover ik zie is Y800 een raw formaat, dwz dat het de pixels toont zoals die opgenomen werden door de CCD chip. Over elke pixel van de chip ligt een rood, groen of blauw filtertje (noemt het bayer masker) om kleur te zien, maar de pixelwaarden zelf zijn 'grijs'. Achteraf kan dit dan omgerekend worden naar een kleurbeeld, dit proces noemt men 'debayer'. Het is dus waar dat Y800 er uitziet als zwart/wit, maar normaal kan je de kleuren er weer uithalen door een debayer toe te passen. Dit is ook wat in m'n eerste link stond; hieronder heb ik een tweede link gevonden waar er mogelijks ook nog een debayer optie moet aangezet worden in IC capture om de Y800 correct te schrijven voor registax. De tips van Yvan kan je natuurlijk ook eens uitproberen, direct in kleur zien is nog handiger.

http://www.theimagingsourceforums.com/showthread.php?323649-Y800-Y800-codec

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank u. Heb de customer support van TIS inmiddels om advies gevraagd. Wanneer ik in RGB24 codec avi's opneem, loopt de (oude) laptop meteen vast. Kan alleen nog 7,5 frames per seconde aan. Dat schiet niet echt op. Op deze manier komt camera niet tot zijn recht. Of het probleem is simpelweg tóch de oude laptop, óf er is een bepaalde instelling in IC Capture die aangepast moet worden nog, óf ik heb iets verkeerd gedaan in RS V5. Wordt vervolgd....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.