Ga naar inhoud
yoda

Eigen sterrewacht

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds kort heb ik mijn tuinhuis omgebouwd tot een sterrewacht.

https://www.dropbox.com/sh/fgeehjvxfldn883/SEXhVt5UBa

Zoals jullie zien op de foto's is er heel wat verandering aangebracht.Het bestaande tuinhuis staat op een betonnen plateau van ongeveer 30 cm hoog.Binnenin is er eerst gevloerd en nadien usb platen aangebracht om het te isoleren.De betonnen plateau en het vloertje zorgen er samen voor dat het optrekkend vocht vermeden wordt.Het punt waar de sterrewacht de plateau raakt is deels met EPDM beschermd(dit om opspattende regen en of vocht vanop de plateau te vermijden).

Een andere bijzondere aandacht is de ventilatie.Hier zijn er namelijk 4 openingen voorzien die ik manueel kan toe of openzetten(dit zorgt voor een natuurlijke ventilatie wat heel belangrijk is voor condensvorming te voorkomen).Wat betreft de condensvorming heb ik er dus totaal geen last van,mede door de natuurlijke ventilatie en alsook door een klein convectieblazer,dat de temperatuur in de sterrewacht tot op 5C houd(dus vorstvrij).Het mag dus buiten vriezen maar binnenin blijft het dus aangenaam.Als er wordt waargenomen worden de aparaten buiten gezet en zijn deze dus bijna op buitentemperatuur.Als deze buitengezet worden kan de convectieblazer dus iets hoger gezet worden voor een aangename waarneming binnenin.

Zoals jullie wel zien op de foto,s is er hier gewerkt met een vast dak van metaalconstructie met een beschermende coating op aangebracht.Het eerste eigenlijke dak dient dus nu als onderdak!Dit zorgt ook voor een goede isolatie.Ik heb voor een vast dak gekozen omdat ik niet ver hoef te zuilen met mijn optiek om het buiten te zetten.Later komt er nog een apart hok voor telescoop in te zetten,deze kan dan vanuit de vaste sterrewacht bestuurd worden,deze foto,s volgen later wel.

De afmetingen van mijn sterrewacht zijn 2.5 X 1.5 m,dit is ruim voldoende voor mij.Het is misschien minder fraai dan een koepel,maar ik ben wel heel goed beschut.Ook heb ik een loopbrug vastgeankerd aan de plateau,deze kan tot 270 KG dragen.Deze is heel stevig en van roestvrij alumium met zwarte loopvlakken.Mijn inspiratie heb ik deels uit een uitgave gehaald van Arie Nagel,die stichting de KOEPEL heeft uitgegeven(kun je vinden op internet:amateursterrewachten in Nederland en Belgie).Met deze topic wil ik andere amateursterrekundigen aan de hand van mijn foto,s ook een ideetje geven van wat je zoal kunt doen met een simpel blokhut.Ziezo ik heb alvast de spits afgebeten,er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn,dus laat het maar zien in deze topic,ook andere realisaties zijn natuurlijk ook welkom!Vele groeten aan alle astroforumers en aan iedereen de beste wensen,Yoda.

• Leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Mike,

tijdelijk zet ik nu gewoon alles buiten,ver hoef ik zeker niet te zuilen,2 à 3 meter hoogstens.Als mijn telescoophok klaar is,zal ik hiervan ook foto,s posten.Dit gaat een aparte geïsoleerde hok zijn,die over de telescoop rolt,waarin ook een zuil zal geïnstalleerd worden.Van hieruit zal ik manueel kunnen waarnemen of gestuurd vanuit mij sterrewacht.Yoda

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Yvan :),

Knappe sterrewacht van jou,ook die ene wand die meeschuift is goed gezien.Tof dat je in de buurt woont,moeten we zeker eens afspreken ;).

Ik ben op je website eens gaan rondneuzen en ik moet zeggen dat je hele mooie foto's hebt,top!Ikzelf doe nog niet aan astrofotografie,maar wie weet

in de toekomst... :rolleyes:

Fantastisch dat we mee mogen genieten van jouw sterrewacht.

Hopelijk zullen er nog zijn,die hier hun foto's posten van hun sterrewacht of "sterrenkotteken" ;).

Groeten Yoda

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

het is al weer een tijdje geleden maar heb ondertussen nagedacht en rondgekeken op verschillende site's,hoe ik mijn telescoophok zou bouwen.Op onderstaande link ga je een foto aantreffen van een andere amateursterrekundige die ook met een telescoophok werkt.Zo gaat ook mijn telescoophok eruit zien.Of dit met een vaste of

verrijdbare zuil gaat zijn,weet ik nog niet.Verder stof tot nadenken :huh:

http://www.astrophotography-tonight.com/cgem-review-part-4-astrophotography/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.