Ga naar inhoud
henspieper

Geminiden & anderen meteoren dec .2014

Aanbevolen berichten

Vannacht eindelijk een heldere nacht op twee uur bewolking na.de maan stoort wel flink maar nog altijd beter dan bewolking. Op 8-12-2014 te 03:14.uur.kwam een heldere meteoor af vanuit
gr.Beer richting Bootes. bij ster Arcturus. hopelijk krijgen we de komende dagen onbewolkt weer want de Geminiden komen eraan. gr.Hens.

Op 8-12-2014. nadat ik de stick van de camera had verwisseld kwamen er nog twee meteoren op de foto.& twee flairende satelieten....Een van de meteoren was een Geminide..Gr Hens.

• Leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was in het zuiden van Limburg 10 min een beetje heldere hemel .om gek van te worden met de Geminide zwerm als hoogtepunt. Toch heb ik de camera foto,s laten maken de hele nacht.

dat leverde uiteraard geen Geminide op... omdat het te veel bewolkt was. Maar het verbaasde mij dat er die 10 min die het helder was een heuse vuurbol op de foto stond. mijn motto is ook altijd geef nooit met het fotograferen van meteoren de moet op. want ik heb al veel mooie heldere meteoren op de foto gekregen door een paar min helder weer. je moet maar net geluk hebben . gr.hens ........PS;.....deze meteoor blijkt toch een Geminide te zijn  hij is sumultaan gefotografeerd in zeeland oostkapelle en hij was -4 in helderheid .Wist niet dat je meteoren zover kunt zien. want dan praat je toch al vlug over 200klm verder.( kerkrade-oostkapelle) 

De meteoor is ook nog gefotografeerd  in Benningbroek noord-Holland 220 klm van Kerkrade af.licht op een hoogte van 80/100klm hoogte is dus ver te zien!!!!!!!!!!!......

post-46-0-45596100-1418537747.jpg

1-bewaren12-001.jpg

aangepast door henspieper
  • Leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig Hens :-)

mijn maatje Lan3jur,heeft mij wakker gemaakt met een smsje rond half vier.Ben naar buiten gehold en wat bleek,stond nog geen 5 min buiten of had er al metteen drie heldere gezien!

Dus,heel snel mijn kleren aangedaan,muts,sjaal,en niet te vergeten mijne gsm voor in verbinding te staan met Lan3jur :-)

Heb gekeken van half vier tot tien na vijf,en heb er in totaal 17 gezien.De meeste kwamen soms snel achtereen.

Maar wat mij ook opviel was dat ze soms van alle kanten kwamen en niet alleen vanuit het radiant.

Al bij al was dit toch weer een prachtige waarneming samen met mijn maatje weliswaar met de gsm,maar toch :-)

Hopelijk vanavond weer helder weer :-)

Yoda & Lan3jur

• Leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Was gisterenavond ook paraat om eventueel wat geminiden te snappen.

Het zag er veelbelovend uit,  zo goed als heldere hemel!

Fototoestel opgesteld en schieten maar.

De eersten meldden zich al om 21.40u en 21.42u richting stier. (buiten beeldveld Canon)

22.06 een korte heldere, richting voerman  (binnen het beeldveld maar tussen 2 foto's door, grote pech)

Tijdens het opladen is er altijd een 2 a 3 sec tussentijd dus grrrr

Vanaf 22.15u was het over met de pret, een wolkentapijt was de spelbreker.

Nog gewacht tot 23.15u maar helaas!

Hens, Yoda en Lan3jur, proficiat met jullie foto's/waarnemingen!

Gr Yvan

• Leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Hens, bedankt voor de super foto!!

Maatje Yoda, 't was super he deze nacht. Blij dat ik je wakker gemaakt hebt? :) :)

Zoals je weet ben ik mij wat aan het toeleggen op meteoren en volgens mij kwamen de meeste toch wel allemaal uit het radiant hoor. Snelheid, hoogte, kromming, en dergelijke kunnen soms een 'vertekend' beeld van oorsprong-richting geven. Het helpt soms om in 3D te denken, maar vraag mij niet uit te leggen wat ik daarmee bedoel :D

Yvan, hier was het ook noppes tot 03:00.. vanaf dan was het echter een super show. Volledig heldere hemel en veel en grote Geminiden gezien! Ik heb zelfs 1 (weliswaar kleine) vuurbal gezien. Denk ik toch. Hij was in ieder geval oranje en  had een 'staart'..

Hopelijk deze nacht meer van dat!

• Leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

de 14-12-2014. was het in Limburg te Kerkrade 2/3uur onbewolkt daarna sloeg de bewolking genadeloos toe..heb in die tijd z,n 50 Geminiden geteld .en twee meteoren die van het sterrenbeeld DE DRAAK kwamen.

ik heb daarbij z,n twintig Geminiden op de foto gekregen .waarvan ik hier enkele zal plaatsen .gr.hens.

• Leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig, Hens!

Zoals 'Ian3jur' al aangeeft was het hier bewolkt, spijtig maar helaas niks aan te doen.

Hopelijk krijg ik de volgende sessie(s) eens een meteoor op de  gevoelige plaat!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yvan wat voorn lens heb jij op je camera ?? ik heb een 14mm lens erop die neemt 120 graden van de hemel  op de foto. meestal neem ik dan de radiant in de midden/of door mijn ervaring waar de meeste terechtkomen.

en dan is het altijd wel raak op enkele na.ik schakel ook de ruisonderdrukking uit. dan zit er maar een halve sec.tussen de opnames.gr.hens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik een 18mm lens.

Dit geeft maar een 40° aan de hemel, zie voorbeeld.

Gemini staat nog onderaan omdat ze nog vrij laag stond. (lichtpollutie)

Eens hoger dan plaats ik deze ook in het centrum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yvan zover ik het kan beoordelen is deze lens niet geschikt voor de geminiden omdat de geminiden  een vrij groot spoor hebben .en meestal het laatste deel op de foto komt.dan kun je beter gokken op de horizon onder het sterrenbeeld tweelingen ....ik zie bij jou op de foto maar twee sterrenbeelden. dat is voor de geminiden te weinig.(.bekijk hoeveel sterrenbeelden bij mij op de foto staan rondom de tweelingen.).... en daar bedoel ik mee dat het voor jou moeilijker word om Geminiden op de foto te krijgen.....maar als je b.v de orion in beeld brengt daar komen ook veel geminiden terecht. je hebt natuurlijk veel zwermen die een korte baan hebben.en dan is een 18mm lens voldoende.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het veld is inderdaad vrij klein om "vallende sterren" te vangen.

Het moeten al meer dan toevalstreffers zijn, bedankt voor de info!

Oeioeioei, dikke fout!

Tijdens het bevestigen van de dauwstrip per ongeluk het brandpunt verandert van 18 naar 55mm!

Juist bekeken wat het beeldveld geeft bij 18mm => ongeveer 100°

Zal volgende keer veel beter opletten en niet met verschillende dingen op het zelfde moment bezig zijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

o,ja dat is waar je vaak niet bij stil staat Yvan..gelukkig heb je het gezien .bij mij kan dat niet gebeuren omdat ik die lens alleen maar voor meteoren gebruik.ik heb hem op de juiste brandpunt afgeplakt  met crepe papier.

want ik doe altijd een sjaal om de hele foto toestel. omdat ik via het lichtnet de camera voed blijft hij zo warm dat er nooit condens optreed. ik wens je voor de toekomst veel succes .en bij de volgende zwerm de Bootides daar kun je hem op het sterrenbeeld richten dat is altijd raak .want die hebben een kort trajeckt  gr hens...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

vannacht een heldere nacht .waarbij ik drie meteoren op de foto kreeg alle drie komende van het haar van berince ..Ze behoren dus bij de zwerm Comae beriniciden die op 26 Dec. pieken ..vroeg dus deze drie.

ik had de camera voor de Urciden geplaatst .De mooiste van de drie plaats ik hier .anders krijg ik plaatsgebrek gr hens.

Ook nog even de maan gefotografeerd .(niet helemaal goed gelukt .)

post-46-0-25843500-1419061161.jpg

1-meteoor.20-12-2014a.jpg

aangepast door henspieper
  • Leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sluit dit jaar af met een  Verginide  die ik op,16-4-2010 om 23:29.uur op de foto kreeg.. Heb hier verschillende meteoren van en vind ze bijzonder mooi omdat ze meestal laag aan de horizon verschijnen.

Ik wens iedereen een gezond 2015 toe en veel blauwe luchten gr. Hensie.

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.