Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Wouter

Verdere kleine stapjes

Aanbevolen berichten

Beste forumleden

Momenteel heb ik een Skywatcher Explorer 200PDS op een EQ 5 SynScan statief. Ik neem al wat fotootjes met een Sony Nex5 en heb ook nog een Canon 350D liggen, waar er wel het één en het ander aan hapert.

Mijn foto's zijn zeker nog niet ideaal, kan veel beter. Enerzijds zit mijn weinige ervaring hier zeker voor tussen, anderzijds de lichtvervuiling en het materiaal waarover ik beschik.

Nu dacht ik om mijn materiaal een beetje uit te breiden op een laag budget.

Ik dacht hierbij aan de aankoop of het maken van een bahtinov masker, het kopen van materiaal om beter te volgen en het aankopen van een modded Canon 1200D ().

Ik stel me vooral vragen bij het volgen. Ik denk dat mijn huidige montering reeds redelijk zwaar belast is met de 200PDS. Vervangen van de montering is nu alleszins nog geen optie. Bovendien zie ik het momenteel niet echt zitten om telkens mijn laptop mee naar buiten te zeulen voor volgcamera en -software.

De standalone SynGuider Auto-Guider van Skywatcher passeerde de revue en leek me wel een betaalbare optie.

Nu nog een volgkijker. Ook hier kan ik niet te groot gaan, omwille van gewicht, budget en montering. Kwam ik terecht op off axis guiding.

Mijn concrete vragen:

1. Is de SynGuider een aanrader voor een beginner? Of is dit weggesmeten geld en spaar ik beter tot ik iets beters kan kopen? Ik lees goeie reviews, als je de tijd neemt om het toestel gewoon te geraken en de tijd neemt om hem correct in te stellen.

2. Kan een SynGuider werken met off axis guiding? In reviews lees ik dat je voor off axis guiding een erg goeie autoguider camera nodig hebt. Ik vermoed dus dat die SynGuider niet echt een optie is?

3. als ik voor een volgkijker ga: de meeste die ik vind lijken dezelfde montage te hebben als de finderscopes (zoals deze). Moet je dan bijkomende gaten boren om deze te kunnen monteren op de telescoop? Of gaat dit met een andere montagesysteem dat je bovenop de ringen van de 200PDS monteert? Welke?

4. Mocht ik de light pollution filter van Lumicon kopen zal dit een groot verschil maken mbt lichtpollutie? Heeft hier iemand een voorbeeld van?

5. zal die aangepaste DSLR veel verschil maken ten opzichte van die Sony Nex 5N of Canon 350D? Iemand voorbeelden van? Modded vs non modded?

6. Of moet ik gewoon nog wat meer ervaring opdoen en vooral geduld hebben?

Dank!

Foto's van eerste resultaten en de mate van lichtvervuiling via

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.