Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
SVDAB

Collimatie Newton

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben al lang geïnteresseerd in astronomie, en heb na lang vergelijken eindelijk mijn eerste telescoop gekocht.

Mijk keuze: Bresser Messier NT203/1200.

Ik kan ondertussen al aardig overweg met de bediening van de telescoop en het herkennen van enkele hemellichamen lukt me steeds beter en beter.

Nu heb ik letterlijk een vaag probleem.

Daarnet was ik Oosten aan het bewonderen en zag 1 hemellichaam uitblinken.

Ik vond via Stellarium dat dit Jupiter was, dus ik rushte terug naar mijn telescoop.

Stak mijn 26mm oculair in, en zag de maantjes blinken. Het duurde niet lang of ik probeerde mijn Plössl 5,5mm oculair.

(Een vergroting x218 is misschien wat overkill?)

Nu, waar ik wil toe komen: in geen beiden van de oculairs kon ik een goed zuiver beeld krijgen, en was er telkens een wazigheid aanwezig.

Uiteraard meer bij de 5,5mm dan bij de 26mm.

Ik las over 'collimatie van de telescoop', maar hier zie ik nog meer sterren denk ik. Bestaat er iemand die me hiermee kan helpen?

Groeten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het KAN collimatie zijn maar dat hoeft niet.... Kan zeker ook dauwvorming zijn op de vangspiegel, OF op je oculairs....

Die moet je warm bewaren, in je jaszak bvb. NIET laten afkoelen. de warmte van je oog laat de boel binnen drie seconden aandampen.

En dan heb je wazig beeld.

EN VOORAL : de telescoop minstens een uur voor het waarnemen buiten zetten. De optiek moet acclimatiseren. Zoniet krijg je ook nooit mooie beelden...

Een artikel over collimatie :

http://members.ziggo.nl/jhm.vangastel/Astronomy/collimatie/collimation.htm

en een filmpje :

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het de collimatie is, een tip van een andere beginner: begin niet meteen te knoeien aan de secundaire spiegel. Tracht het eerst op te lossen met je hoofdspiegel. Zal je veel tijd besparen.

Als dat niet zou lukken kan je de volledige collimatie doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hier om een laag staand object en een niet-afgekoelde telescoop. Het kan zijn dat dit gewoon door de omstandigheden komt. Echter, vroeg of laat zal je sowieso moeten collimeren, en de beste manier om het aan te leren is doordat iemand het voor toont. Koop een lasercollimator en ga eens langs bij een plaatselijke waarnemer.

De eerste keer duurt het een half uur, na een paar keer proberen ben je er na 5 minuten klaar mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Koop een lasercollimator en ga eens langs bij een plaatselijke waarnemer.

De eerste keer duurt het een half uur, na een paar keer proberen ben je er na 5 minuten klaar mee.

Wat ik daarop ten stelligste zou aaden : koop N O O I T een lasercollimator. Ook geen dure....wijzelf hebben er al jaren ervaring mee in onze werkgroep en dat komt hier nooit meer binnen :-) Enkel sheshire of collimatiekapje. Dat laatste kost amper zes euro en werkt uitstekend !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb als nieuweling een lasercollimator gekocht voor m'n Bresser 150/1400. Toen die aankwam een klein juk gemaakt om de "collimatie van de collimator" te testen en die zat er behoorlijk naast. Ik ben een uurtje bezig geweest met dat in orde te krijgen. Ik weet dat ik nieuw ben in deze zaken, maar mijn kijker staat goed gecollimeerd nu. Dat heb ik getest door op een ster te richten en dan de focus weg te draaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.