Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
jeanpierre

apart onderdeel spectroscopie; vraag samenwerking

Aanbevolen berichten

Beste iedereen ,

Gisteren op de bijeenkomst spectroscopie op sterrenwacht Halley in Heesch werd duidelijk dat op fora een apart onderdeel spectroscopie dringend nodig is ! Ik had al contact met de webmaster hier en ze zijn de vraag zeer genegen . Aan de forumgebruikers om op de kar ts springen !!!

Mailinglisten zijn er genoeg, maar daar bereik je te weinig mensen mee . Fora zijn een uitkomst .

Dat het belangrijk genoeg bewijst de mail die ik binnenkreeg van Dr; Emmanuel Thienpondt . Ik kreeg de uitdrukkelijke toestemming de mail hier integraal te plaatsen . Wie interesse heeft ; DOEN !!!! Neem gerust oon contact met mij op .

de mail ;

Hi,

Als er interesse bestaat om als amateurs op spectroscopisch en fotometrisch vlak aan wetenschappelijk onderzoek mee te werken dan
heb ik een zeer interessant project.

Sinds verschillende jaren help ik Dr. Alex Lobel van de Koninklijke Sterrenwacht van België mee met het coördineren van amateur waarnemingen (vooral fotometrisch) bij het onderzoek naar de hyperreus Rho Cas.
Ik heb een paar jaren terug ook samen met hem onderzocht of amateurs konden participeren met spectroscopische waarnemingen aan Rho Cas en Eta Carina.
Daaruit bleek dat waarnemingen met hoge resolutie spectrografen waar amateurs toegang tot hebben zeer nuttige waarnemingen opleverde (zie bijlage).
In bijzonder de LHIRES III en eShel spectrografen van Shelyak gaven zeer goeie en wetenschappelijk zeer nuttige informatie welke Dr. Alex Lobel kon gebruiken voor z'n onderzoek.

Helaas waren de meeste welke aan de testen hebben meegewerkt ook reeds intens betrokken in het Bess project (internationale studie van Be sterren) in Frankrijk welke een heel grote community heeft.
Probleem dat zich stelde was dat voor Rho Cas je met je spectroscoop dient in te "zoomen" op een andere golflengte (Fe I 5572.4 A) dan voor Be (H-alpha emission-line op 6563A) sterren (met een slit spectrograaf bij hoge resolutie is het spectraalvenster zeer klein, ergens maar rond een goeie 100 nm), waardoor je bij het switchen van type studie object telkens je spectrograaf dient te "hertunen". Dit is simpeler gezegd dan gedaan en hierdoor heb ik de laatste jaren geen spectra meer ontvangen.
Wel krijg ik op regelmatige basis nog steeds zeer waardevolle fotometrische waarnemingen binnen van Des Loughney

Dus ik ben op zoek naar amateurs met een LHIRES III of eShel spectrograaf die willen meewerken aan de studie van Rho Cas !
M.a.w. wil je aan een wetenschappelijk uiterst relevant project meewerken, dan is de studie aan Rho Cas echt iets voor jou!
Laat maar iets weten indien jullie interesse zouden hebben.

Dit project wordt een onderdeel van een nieuw Belspo netwerkproject tussen de KSB, de KUL, en ESO !

Meer info rond Rho Cas kan je hier vinden :
http://alobel.freeshell.org/rcas.html

In bijlage :
Een aantal spectra rond Rho Cas samengebundeld in een overzicht (Lothar Schanne, Christian Buil, Mercator-Hermes spectrograaf, Sophie spectrograaf (OHP))
Fotometrisch overzicht Rho Cas van Des Loughney
Spectra Eta Car en telescoop setup van Bernard Heathcote in Australië (LHIRES III)

Greetz

Manuhttp://www.astroforum.be/uploads/monthly_02_2015/post-29-0-39535900-1423405042.jpghttp://www.astroforum.be/uploads/monthly_02_2015/post-29-0-17679700-1423405055.jpghttp://www.astroforum.be/uploads/monthly_02_2015/post-29-0-21495800-1423405063.jpg

• Leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hallo JP,

mooi initiatief. Binnen de AEG werken we ook rond spectroscopie en geven we binnenkort een cursus. Ik zal Marc hiervan inlichten zodat we misschien met enkelen kunnen meewerken aan de studie van Emmanuel en Dr Alex Lobel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel graag Stijn !  Marc gaf zijn cursus ook in Gent . Hij wist ook van onze actieve mailinglist, maar reageerde bij mijn weten nooit . En dat is uiteraard jammer . Ben iets uit de grond aan het stampen op NL . Als hier een onderdeel spectroscopie bijkomt kan dit ook hier . We kunnen misschien naar elkaar linken ? Samen sta je sterk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

omdat de cursus van Marc hier even ter sprake komt.

Hier de korte uitleg!
Inschrijven kan nog steeds.

Cursus spectroscopie in de sterrenkunde

Op maandag 2, donderdag 12, 19 en zaterdag 28 maart aanstaande is er een vierdelige praktijkgerichte cursus spectroscopie in de sterrenkunde. Dit in organisatie van de Astro Event Group vzw. 

Les 1 - Basisbegrippen uit de astrofysica: het ontstaan van sterrenspectra en beschrijving van de verschillende soorten spectra. 

Les 2 - De spectroscoop: de theoretische beschouwingen over de optica achter de spectroscoop en overzicht van de verschillende types. De deelnemers kunnen vervolgens zelf emissielijnen en spectraallampen waarnemen. 

Les 3 - Het verwerken van spectra: interactieve les met de demonstratie van een aantal populaire softwareprogramma's. Voorstelling van een aantal Pro-Am projecten. 

Les 4 - Live waarnemen !

Prijs: Gratis. Tijdstip: 20.00 tot 22.00 uur.
Locatie: Vormingplus. Sint Niklaasstraat 8 te 8400 Oostende ( B )

Inschrijven is verplicht en dat via patrickjaecques@gmail.com. Opgelet ! De plaatsen zijn beperkt 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.