Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
bertgertjan

Op weg naar astrofotografie

Aanbevolen berichten

Dag beste leden hier op astroforum,

Ik ben al een tijdje bezig met de nachthemel te bestuderen via een telescoop. Had er vorig jaar eentje op de kop kunnen tikken via een tweedehandswebsite.

Uiteraard is deze enkel goed om de maan wat te bestuderen. Maar als instap kon hij wel tellen.

Nu ik een stap verder wil gaan heb ik mij ondertussen een Nikon d3200 aangeschaft met Nikon 18-55mm lens.

Elke dag leer ik wat bij door vooral veel fouten te maken :rolleyes:. Maar graag had ik de stap gezet naar astrofotografie. Wat voor mij een vrij onbekende wereld is.

Hebben jullie tips voor me? Fotograferen jullie steeds via telescoop? Of statief? En welke lenzen worden hiervoor zoal gebruikt?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb enkel ervaring met het fotograferen van de sterrenhemel met een DSLR. Ik gebruik een Nikon D600 en heb als objectieven keuze uit een Sigma 12-24mm of een Nikon 24-85mm. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat je dit het best doet op plaatsen waar weinig of geen lichtpollutie is (Zuid-Frankrijk, La Palma, ...) en best een breedhoek objectief gebruikt. Onderstaande opname maakte ik afgelopen zomer op La Palma. 

De bekende Nederlandse fotograaf Nando Harmsen heeft op zijn website tal van interessante artikelen geschreven over het fotograferen van de sterrenhemel en sterrenkundige objecten: http://www.nandoonline.com/?cat=3

Nightsky (La Palma)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.