Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast fredkk

Positie GPS satellieten

Aanbevolen berichten

Gast fredkk

Hallo,

Weet niet zeker of ik hier in de juiste categorie zit???

Vraag:

Ik heb een Samsung J5 (2016). Deze heeft geen magneto-sensor, en kan dus niet dmv kompas het noorden aanwijzen.

Ik heb de app GPS STATUS geïnstalleerd. Op dat scherm zie ik satelliet nummers.

> Kan ik van een satellietnummer zijn positie afleiden (bv richting noorden)?

> Is er ergens een lijst te vinden op welke positie (n.o.z.w.) die satellieten staan?

nb. als ik redelijk vlug loop (~7 km/p/u) dan werkt de kompas wel.... maar echt goed kan je dat niet noemen.

Als ik stil sta werkt het natuurlijk niet (er moet "beweging" zitten in de gps-coördinaten)

Wie kan mij op weg helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gps satellieten zitten in een baan rond de Aarde dus je kan niet zomaar opzoeken waar ze zijn. Voor die app is dat ook niet nodig. De satellieten weten waar ze zijn en dus waar jij bent, maar ze weten niet in welke richting jij kijkt. Een satelliet weet enkel hoe ver jij van hem verwijderd bent, maar je kan uit die informatie niet halen waar die satelliet zich bevind en dus ok niet waar het noorden is. Je hebt er minstens 3 nodig en je moet inderdaad bewegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal niet vreemd, je kan het ISS namelijk niet vergelijken met een satelliet. Een satelliet is vaak niet groter dan een wasmachine, het ISS is een héél pak groter (meer dan een paar bussen groot). Bovendien zitten vele satellieten in een hogere baan waardoor ze maar als klein zwak stipje over de sterrenhemel suizen vanaf de aarde gezien. Het ISS zit echter in een relatief lage baan om de Aarde en net door die combinatie zien we het ISS als een helder object die met behulp van telescopen Bvb bij een passage over de zon (vanaf aarde gezien) vrij groot oogt tov gewone satellieten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Log in om dit te volgen