stacast

Keuze uit 5 EQ reflectors.

1 bericht in dit topic

Beste,

Mijn interesse telescopen is terug gewekt door enkele collega's die er ook een bezitten. Eén van mijn hobby's is fotografie en ik werk bij een facilitair bedrijf voor tv captaties. Wat me direct bij een eerste eis brengt: mogelijkheid tot het monteren van een camera. Denk aan een Canon 7D, EOS M (licht!) en Panasonic LX100 (mogelijk via de filter thread? ). Na wat research ben ik bij 5 modellen uit gekomen die elk het volgende gemeenschappelijk hebben: Reflector (prijs tov refractor), EQ mount, = 200, f = 1000 en F = +/- 5. Dit omdat ze vanwege de grote spiegeldiameter en relatief lage F waarde goed wat licht zouden moeten vangen. Correct? Nu zal de telescoop in het begin gebruikt worden om alles onder de knie te krijgen en met het blote oog te kijken. Zowel maan, planeten als deepsky. Fotografie is een eis, maar pas in een later stadium.

Hoewel de 5 gevonden modellen allen met EQ mount zijn, toch de vraag: Dob of EQ?

Dob: lagere prijs. Maar: handig bij gebruik met camera? Nog te balanceren? Hoe makkelijk kan je met een Dob objecten tracken (ook op hogere vergrotingen) ? Hierbij had ik de overal aangeraden XT8 (plus?) in gedachten.

EQ: Makkelijker om te tracken, ook met camera? Duurder. Zijn alle modellen (zie verder) te upgraden naar een automatisch tracking systeem? Een GoTo statief is niet nodig. Ik wil zelf kunnen leren en ontdekken maar betekent een GoTo optie ook automatisch dat er een trackingfuctie aanwezig is (voor de langere sluitertijden)? Voorlopig laat mijn budget (ongeveer € 750 max) dit niet toe maar mogelijks een toekomstige upgrade.

Hieronder de 5 gevonden modellen elk met opmerkingen:

1) Orion N 203/1000 SkyViewPro EQ-5: Eypiece holder = Crayford, Eypieces = SPL 25mm en SPL 10mm, Prijs: € 750 (828)

2) Meade N 200/1000 LX70: Eyepiece holder: Gear rack, Eyepieces: Plossl 26mm en Plossl 9mm, slow motion cable set, Prijs: € 599 ( 889)

3) Bresser N 203/1000 Messier Hexafoc EXOS-2: Eyepiece holder = Gear rack, Eypiece: SP 26mm, pole finder, T2 adapter, 10 jaar garantie, Prijs: € 736

4) Omegon N 203/1000 EQ-500: Eyepiece holder: Crayford, Eyepiece: K 25mm en K 10mm, Prijs: € 649

5) Skywatcher N 200/1000 Explorer BD NEQ-5: Eyepiece holder = Crayford, Eyepiece: 25mm en 10mm, 2x Barlow, Prijs: € 659 (699)

Over de Eyepiece holder focus mechanisme: Gear rack lijkt nogal een ruim begrip dat verschillende 'systemen' omvat en ik lees nogal wat tegenstrijdigheden. De ene zegt beter een goed gear rack dan een Crayford, de andere: crayford was ontworpen voor het budgetsegment. Nog een andere: Beter een crayford.... Focust de ene precieser dan de andere. Kunnen beide het gewicht van een camera houden?

Over de Eyepieces: SPL en SP = Super Plossl? Deze geven een wijder AFOV? Maakt het verschil in eye relief veel uit voor een niet-brillendrager? Helaas is over de gebruikte coatings niet veel te vinden. Orion, Meade en Bresser zijn Plossl oculairen; de Omegon gebruikt Kellner en bij de skywatcher wordt het niet vermeld...

De prijzen zijn deze op moment van schrijven, tussen haakjes is de originele prijs. Allen op astroshop.eu

Dus nu de vraag: Welke zouden jullie kiezen? Zijn er andere opties die hier niet vermeld staan het overwegen waard? Zie ik dingen over het hoofd?

Mvg,

Stan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen