Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

De literatuur zegt dat het objectief bepalend is voor de hoeveelheid licht die men opvangt.

Is het dan zo dat de lichtvervuiling eveneens gretig wordt opgevangen en daardoor de situatie nog verslechtert ?

Ik bezit nu een reflector Cassegrain Maksutov met 150 mm objectief ( omwille van de hanteerbaarheid) ,  maar had ik niet beter een refractor met kleiner objectief gekocht ? 

Stel dat ik in dit geval een astro verrekijker wens te kopen en bijv. kan kiezen tussen een 15x70 of een 15x80, wat is dan theoretisch het beste beslissing ?

Bedankt voor uw reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, yopa zei:

De literatuur zegt dat het objectief bepalend is voor de hoeveelheid licht die men opvangt.

Is het dan zo dat de lichtvervuiling eveneens gretig wordt opgevangen en daardoor de situatie nog verslechtert ?

Ik bezit nu een reflector Cassegrain Maksutov met 150 mm objectief ( omwille van de hanteerbaarheid) ,  maar had ik niet beter een refractor met kleiner objectief gekocht ? 

Stel dat ik in dit geval een astro verrekijker wens te kopen en bijv. kan kiezen tussen een 15x70 of een 15x80, wat is dan theoretisch het beste beslissing ?

Bedankt voor uw reactie.

Hoe meer licht verzamelen, hoe beter. Maar lichtvervuiling is altijd een navenant nadeel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen