Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Wilfried

Stof op de spiegel

Aanbevolen berichten

Ik lees soms dat het niet nodig is om de primaire spiegel schoon te maken als er wat stof op ligt. Wat op zich trouwens een hele klus is. Je kan er niet gewoon even met een doekje over gaan. Ik vroeg me dus af of het kwaad kan om met zo'n busje lucht onder hoge druk, waarmee ook de binnenkant van PC's wordt schoongemaakt, in de buis te spuiten en zo het meeste stof te verwijderen?

mvg, Wouter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

JA, dit kan kwaad...inzo'n spuitbus zit ook een soort olie. Daar zal je wel het stof van een spiegel blazen, maar die ook vettig maken. Een laag stof op de spiegel doet absoluut niet af aan de kwaliteit van je beeld. believe me 🙂

Als de spiegel echt vuil is: demonteren uit de houder, onderdompelen in water met wat afwasmiddel. laten inwerken en zachtjes met een prop watten over waaieren. spoelen met gedistilleerd water en op zijn kant laten uitlekken. Dat is de veiligste manier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwing Jean Pierre. Net op tijd een ramp vermeden. Ik merkte wat stof op bij het collimeren. Maar het valt nog best mee. Zal het voorlopig maar zo laten.

Ps: De methode die je beschrijft is ook wat ik ergens anders las. Als ik ooit eens veel tijd en zin heb.. Voorlopig 'If it isn't broken, don't fix it.'

aangepast door Wilfried
vervollediging

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.