Ga naar inhoud
Deevvb

Mijn eerste telescoop (advies)

Aanbevolen berichten

Goedemorgen iedereen,

Mijn zoontje is al geruime tijd gefascineerd door te hemel en ik steun hem er volledig in. (zelf vind ik het ook super interessant!)
Wij hebben reeds geruime tijd naar de hemen zitten kijken met ons blote ook en een verrekijker om sterrenbeelden, de maan en andere zaken te bekijken, maar nu wil mijn zoon graag een stapje verder gaan en een telescoop aanschaffen.

Hij is hiervoor al een tijdje aan het sparen aangezien hij niet alles zo maar van mij krijgt en heeft nu een 70 euro opzij gezet. (zo ben ik zeker dat hij het zeker meent 😄 )

Nu is de zoektocht naar een telescoop gestart maar ik ken nog niet zoveel van de technische details om te weten of deze nu goed is of niet.
Daarom vraag ik jullie mening hier even over.

Om kort even te schetsen naar wat we op zoek zijn:

- Ik zoek een compacte telescoop, liefst een tafelmodelletje aangezien wij geen plaats hebben om een telescoop met statief te plaatsen/stockeren.
- Wij wonen in een klein appartementje met een dakterrasje met zicht op ZO tot ZW net genoeg plaats om een tafel en 2 stoelen op te plaatsen.
- Onze intenties in het begin zijn vooral de maan in detail te kunnen bekijken en ook een betere kijk op de planeten te nemen.
- De helderste nevels en galaxys meenemen zou een pluspunt zijn (voor zover dit mogelijk is met een kleine telescoop)
- Budget van deze telescoop zou zoiets rond de €350 mogen liggen

Zelf heb ik eens rondgekeken en ben wel enkele telescopen tegen gekomen die ik interessant vind:

skywatcher dobson n130/650 flex tube (€189): https://www.astromarket.org/telescopen/skywatcher-dobson-telescoop-n-130-650-heritage-flextube-dob/p,14966

National Geographic dobson n114/500 (€134) https://www.astromarket.org/telescopen/national-geographic-dobson-telescoop-n-114-500-compact/p,45617

Orion dobson n114/500 starblas autotracker (€280) https://www.astromarket.org/telescopen/orion-dobson-telescoop-n-114-500-starblast-autotracker/p,44286

Orion dobson n150/750 starblast 6 (€380) https://www.astromarket.org/telescopen/orion-dobson-telescoop-n-150-750-starblast-6-dob/p,13929#tab_bar_1_select

Bij het bekijken van deze telescopen kwamen er wel wat vragen op bij op bij mij.

Ik zie grote prijsverschillen tussen vooral de eerste en de laatste, maar in opzicht wijken deze niet zo heel ver van elkaar af. Waar zit hem het verschil juist?

Er zit er ook eentje tussen met een autotracker, is dit een handig iets of is dit weggegooid geld?

Alsook vond ik het advies om de omegon dobson push+ mini 150/750 aan te schaffen omdat je hiermee makkelijker de hemel kan verkennen is dit een interessant gegeven? (de moeite om even voor door te sparen)

Zoals ik reeds zij spreken de eerste en de laatste mij het meest aan maar ik weet niet of 1 van deze geschikt is of totaal niet geschikt is, zouden jullie zo vrij willen zijn hier jullie mening over te geven aub?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil er zeker van zijn dat wij geen miskoop doen en onze eerste stappen goed kunnen zetten!
Mocht de hobby dan echt super hard meevallen kunnen we nog altijd kijken naar een groter model, maar eerst zou ik het zo eens willen proberen. 🙂

Bedankt alvast voor de feedback!

aangepast door Deevvb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.