Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

Ik heb al heel mijn leven interesse in de ruimte, nu zou ik graag een telescoop willen kopen. 
Zowat alle forums die ik gezien heb neigt de meerderheid naar een reflector te gaan. 
Ik wil niet perse een telescoop aanschaffen wat enkel voor beginners is. Als ij dan toch iets koop zou ik persoonlijk liever iets kopen waar ik als beginner mee kan starten maar ook verder mee kan groeien. 
Dan komt de grote vraag wel merk van telescopen zijn interessant, wat zou ik nog nodig hebben, en is een GOTO systeem ook leuk om mee te werken?
Persoonlijk valt mij interesse op een Bresser Messier NT-203/100 met EXOS-2 GOTO.
Zou dit een degelijke aankoop zijn?  
Ik zou het toch belangrijk zou vinden is om de planeten, nevels, zon ... een zuiver en helder te kunnen bekijken en eventueel in de toekomst ook te kunnen fotograferen. 
Ik hoop dat jullie mij op het juiste pad kunnen sturen voor een leuke, aangename en leerrijke ervaring om de ruimte leren te ontdekken. 

Alvast bedankt, 

Steven

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey Steven,

De EXOS-2 GoTo is toch wat licht voor de 200mm/f5 newton. 

Ik zou dan eerder voor een HEQ-5 kiezen dan heb je een  ruime marge ook naar astrofotografie toe

Een 200mm/f5 is zeker ok, daar kan je al mee uit de voeten

Als je tijd hebt kan je regelmatig eens de tweedehands sites nakijken want daar verschijnen regelmatig deze setups te koop

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 maanden later...

Er bestaan geen telescopen die ideaal zijn voor alle waarnemingsmogelijkheden: voor planeten is een lange brandpuntafstand wenselijk, voor nevels een korte!  Voor een beginneling is een compromis wellicht raadzaam: 15/75 cm Newton, bijvoorbeeld, of refractor 60/400 mm. Met een handbediende parallactische montering leer je de hemel beter kennen dan met een (dure) GoTo!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.