Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Christophe Bogaert

Wat een landschap

Aanbevolen berichten

Gast Christophe Bogaert

Een opname van de McCool-heuvel van de Amerikaanse rover Spirit op Astronomy Picture of the Day vandaag. Een nogal ruwe opname en zeker niet de beste die hij al heeft gemaakt maar weeral eens een prachtig landschap van op het oppervlak van onze rode buurplaneet ;)

Laten we hopen dat we in de toekomst nog langer opnames kunnen krijgen van de twee rovers (dat ze dus nog een paar jaar langer kunnen rondrijden).

Nog wat Mars:

animatie van de enorme Valles Marineris op Mars. Een zeer mooie film gebasseerd op beelden van verschillende sondes. Een aanrader ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad adembenemende beelden en foto's, het blijft me toch verbazen wat die twee kleine rovers daar allemal uitsteken want ze blijven ons nog elke dag opnieuw verrassen met nieuwe foto's. De twee Mars Exploration Rovers zijn voor mij persoonlijk één van de grootste successen in de Amerikaanse ruimtevaart en ik hoop ook echt dat ze nog een tijdje blijven verder rondrijden, alhoewel er meer en meer problemen opduiken met hun zonnepanelen en batterijen maar indien ze morgen ze zouden uitvallen zijn ze al meer dan geslaagd in hun missie!

Europa plant ook een dergelijke missie met een mars rover en laat ons alvast hopen dat het succes even groot wordt of nog beter!

Go rover's go .....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

manman, de ideale reislocaatie :D schopon postkaartje ;)

gewoon zalig wat die allemaal hebben doorgestuurd ni te doen

europe weer nieuw robotje sturen? hopelijk met minder datastrofale gevolgen dan de beagle sonde die ter pletter sloeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Europa heeft al lange tijd plannen om een rover naar Mars te sturen, waarschijnlijk zal het ergens rond 2009 zijn dat het rijdend lab aankomt op de rode planeet. Mogelijks (of toch volgens sommigen van de ESA) zal de sonde nog opgepikt worden door toekomstige astronauten.

Exomarsrover400,0.jpg

EXOMARS met een astronaut

Meer informatie (1)

Meer informatie (2)

Laten we alvast hopen dat hij meer succes dan Beagle 2 heeft, en nog meer dan de marsrovers. Hoewel ik die laatsen ook beschouw als een van de grootste successen in de moderne ruimtevaart :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Niet meteen op ET, de rovers lijken gewoon op een stofzuiger op grote wielen met een lange staaf met 3 ogen :2funny:. Meerdere ogen is alvast eenvoudig te verklaren - stereoscopische opnames maken. Voor de rest zijn de wagentjes ook niet echt klein (kleine auto), maar dat ze op ET zouden lijken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Karel Dewaele

Mooie foto's, het zoveelste kersje op de taart voor de roversmissie. Voor het moment kunnen ze nog net genoeg energie genereren om 'ik leef nog' te sturen en wat rond te rijden.

Aan alle mooie liedjes komt een eind, gelukkig was en is dit geen al te kort liedje  ;).

De SMART-1 heeft inderdaad enkele mooie foto's doorgestuurd, met de nadruk op enkele :-\. Maar toch weer veel bijgeleerd over ionenmotoren waarschijnlijk. Binnen een bepaalde tijd gaat de sonde neerstorten op de maan trouwens, iets wat je door een gemiddelde telescoop zou moeten kunnen zien. (niet ver van de terminator aan de donkere kant). Meer informatie komt er nog als het moment dichterbij komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Momenteel zijn de rovers toch nog in redelijke staat. Spirit heeft een laag batterijniveau en moest daarom in hoog tempo naar de noordelijke flank van de helling worden gebracht voor de winter door te brengen, maar dat van opportunity is nog op een normaal niveau. Ik verwacht toch dat beide rovers nog een tijdje in staat zullen zijn om Mars te onderzoeken, ook al is het aan een traag tempo. De eerste maanden ging alles vlug omdat men verwachte dat de rovers maar een paar maanden gingen meegaan maar nu (3 jaar later) is elke dag gewoon mooi meegenomen. Beter rustig en grondig te onderzoeken dan rap rap wat resultaten bijeenschrapen ;)

Gokje wanneer Spirit en/of Opportunity het zullen begeven? :coolsmiley:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

zoals ze nu bezig zijn gaan ze wss nog wel even een tijdje door, ze staan daar toch al sinds 2004 niet, dus het zou nog even  n-kunnnen duren.

Hebben wij ook nog tijd om van hun nieuwe foto's te genieten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Ff offtopic,

maar ging SMART-1 ook niet foto's trekken van de plaatsen waar ze geland zijn. Het ging erom om de controverse tussen believers en non-believers eens eindelijk te stoppen.

Ik heb hier nog niets over teruggevonden of zijn de landingen dan toch fake  :laugh:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.