Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Vancanneyt Sander

Pluto een planeet?

Aanbevolen berichten

Gast astronomicfreak

als pluto een planeet is, dan vind ik dat sedna dat ook is.  Als sedna gn plannie is dan moet pluto gedegradeerd worden denk ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Wel, Sedna is volgens mij geen planeet maar een doodgewoon objecte in de kuipergordel. De kans is groot dat ze nog vele andere objecten zullen ontdekken die even, of zelfs groter, dan pluto zijn. Gaan die dan allemaal planeten worden?

Het zou veel simpeler zijn met 8 planeten en pluto als een 'speciaal' kuipergordelobject te beschouwen, namelijk het eerste dat ontdekt is :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

geef ik u volledig gelijk in, zou beste optie zijn ook denk ik. tis wel sjiek dat ze meer zaken ontdekken, we leren elke dag bij zo ;)

Inderdaad, bij de ontdekking van Pluto wist men niet dat het object maar een klein planeetje van ijs was. Men dacht (terecht) dat het opnieuw een ging zijn van de grootte van Uranus of Neptunus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast EtaCarinae

ik ga er geen uitspraken meer over doen tot er data van new horizons beschikbaar is ;) ma ik heb er geen problemen mee om pluto als planeet te noemen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Ik denk dat je moet kijken naar de definitie zelf: voor mijn part zou die zo luiden : een planeet is een object dat in hetzelfde baanvlak als de andere planeten in een regelmatige baan om de zon draait.

Hier mee sluit je pluto dus uit, omdat die jammer genoeg niet echt in het zelfde baanvlak als de andere planeten ligt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Ik denk dat je moet kijken naar de definitie zelf: voor mijn part zou die zo luiden : een planeet is een object dat in hetzelfde baanvlak als de andere planeten in een regelmatige baan om de zon draait.

Hier mee sluit je pluto dus uit, omdat die jammer genoeg niet echt in het zelfde baanvlak als de andere planeten ligt...

Je moet met deze definitie wat oppassen aangezien niet elke planeet perfect in hetzelfde vlak draait als de Zon zelf. Er moeten dus wat nuances komen - en eventueel deze definite van een planeet ook uitbreiden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Je moet met deze definitie wat oppassen aangezien niet elke planeet perfect in hetzelfde vlak draait als de Zon zelf. Er moeten dus wat nuances komen - en eventueel deze definite van een planeet ook uitbreiden

Definities zijn altijd voor verfijning vatbaar  ;)

Nu goed: wat dacht je van gewoon regelmatige baan ipv van regelmatige baan en zelfde baanvlak?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Definities zijn altijd voor verfijning vatbaar  ;)

Nu goed: wat dacht je van gewoon regelmatige baan ipv van regelmatige baan en zelfde baanvlak?

Een regelmatige baan gaat zeker niet aangezien een groot deel van de planetoïden een regelmatige baan heeft, er zijn zeker ook enkele die zich in hetzelfde baanvlak als de 'echte' planeten bevinden. Moet je deze dan ook als planeten beschouwen?

Mij lijk het beter om twee types planeten op te stellen, 4 aardplaneten en 4 gasreuzen. Deze 4 zijn de enige objecten in ons zonnestelsel die:

- groot genoeg zijn (hoewel mercurius en mars ?)

- het enige grote object in de buurt zijn

- een regelmatige baan hebben

- rechtsstreeks zijn ontstaan bij ons zonnestelsel en geen restafval zijn

Mercurius was vroeger waarschijnlijk trouwens dubbel zo groot maar hij is wat 'gekrompen' door een zware inslag :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast rhonny

Hebben andere kuypergordelobjecten ook manen?  Manen draaien rond planeten zodat volgens mij Pluto een planeet is, wat niet betekent dat een planeet noodzakelijk manen moet hebben. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Dekelver Pieter-Jan

Pluto is een kuipergordel object maar wordt al van vroeger beschouwt als een planeet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Manen zijn niet enkel voorkomend bij planeten. Zo hebben Venus en Mercurius geen manen, wat te verklaren is door het feit dat ze relatief dicht bij de Zon staan. Tijdens de beginfase van de Zon was er namelijk een enorme zonnewind waardoor een groot deel van het lichte materiaal achter de baan van Mars werd geblazen. Hierdoor bleven de eerste vier planeten relatief klein maar konden de vier volgende blijven materiaal (stof en gas) verzamelen en uitgroeien tot reuzenplaneten. De Aarde heeft wel een maan, die waarschijnlijk veroorzaakt is door een enorme botsing tijdens het ontstaan, waarbij uit de resten onze Maan is ontstaan (onzekere theorie). Mars heeft dan weer twee kleine maantjes, eigenlijk gewoon ingevangen planetoïden. Zijn dit echt manen? Jazeker, maar niet vergelijkbaar met onze Maan of Titan en andere.

Jupiter heeft +60 manen, grotendeels ook ingevangen planetoïden maar ook enkele 'echte' manen zoals Io, Europa, Callisto en Ganymedes. Hetzelfde geld bij Saturnus waarbij Titan, Mimas en andere niet zoals de maan Phoebe (vermoedelijk ooit een transneptuniaan) zijn. Zelfde situatie bij Uranus en Neptunus.

Maar dan Pluto... de heeft een maan Charon die ongeveer half zo groot is als de planeet zelf. Al van het begin riep dit twijfel op aangezien het meer een dubbelplaneet is dan een planeet en een maan. Een object draait nooit rond een ander volgens de zwaartekracht, de draaien om een gemeenschappelijk zwaartepunt. Wanneer het verschil tussen de twee objecten te groot is, ligt dat zwaartepunt dicht bij de grootste (Zon-Aarde, Jupiter-Io, ...) maar bij Pluto is dat niet zo. Pluto en Charon draaien werkelijk rond een gemeenschappelijk zwaartepunt dat zich niet in de nabijheid van Pluto zelf vind maar ergens tussen beide objecten. Recentelijk werden ook nog twee nieuwe manen rond Pluto ontdekt, wat het vermoeden van een meervoudig systeem nog doet aanwakkeren.

Ook is Pluto vermoedelijk niet het enige kuipergordel met manen. Er was lange tijd onzekerheid of dat Sedna al dan niet een maan heeft, net zoals die vraag ook was bij 2003UB313. New Horizons en verdere ontdekking zullen ons alleszins meer leren over kuipergordelobjecten, maar men is er vrij zeker van dat er andere objecten ook manen hebben. Tot slot is er ook nog een planetoïde met een maantje, namelijk Ida met het kleine maantje Dactyl. Beide objecten werden gefotografeerd toen de ruimtesonde Galileo langsvloog.

Kortom: de meeste planeten hebben manen, maar dit zal niet als definitie voor een planeet kunnen gebruikt worden aangezien ook planetoïden manen hebben, net zoals waarschijnlijk kuipergordelobjecten. De vraag is enkel wanneer de eerste maan uit de kuipergordel ontdekt zal worden buiten het systeem rond pluto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.