Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Vancanneyt Sander

Planeten en dwergplaneten, juiste beslissing IAU of niet?

Aanbevolen berichten

Sinds 2006 is Pluto geen planeet meer en kennen we nu ook dwergplaneten waar Pluto nu onder geplaatst is. Dit alles door de definitie van een planeet.

Wat vinden jullie van deze beslissing, is het de juiste benaming voor planeet of had je het graag anders gezien? Welke zouden nog bij de dwergplaneten horen of horen dwergplaneten eerder bij de planetoïden?

Alweer stof voor discussie... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Vorig weekend op RTL 4 bij Lotto Weekend Miljonairs vroegen ze toevallig welke planeet is in augustus 2006 tot dwergplaneet gedegradeerd. Leuke vraag vond ik dat!

Nou hier waait de oude discussie van augustus/september 2006 bij ons weer op. Wij zijn opgegroeid met Pluto als planeet en dat er 9 planeten zijn in de Melkweg. We weten dat het een beginnersfoutje was. Maar er zijn meer mensen die in de tijd Pluto als planeet zijn geboren als erna, erna bestaat nu nog maar uit 4 maanden. Daarom vind ik dat het best wel een planeet had mogen blijven ondanks de nieuwe definitie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Carmen

Pluto is achteraf gezien geen planeet. Pluto hoort gewoon bij de ijsdwergen, de Kuipergordel dus. Pluto is dus een dwergplaneetje. Het was een beginnersfout en dat kan gebeuren. Er worden wel vaker dingen ontdekt of bepaalde theorieën ontwikkeld die later weer herzien moeten worden. De V.S. is gewoon te trots om toe te willen geven dat hun ondekte "planeet" geen klassieke planeet is maar een grote ijsdwerg. Ik vind de planeetdefinitie zoals die nu door de IAU is vastgesteld ( voorlopig ) toereikend. Wie weet duikt er in de toekomst wel een of ander excentriek exemplaar op dat je in geen van de bestaande categorieën kunt plaatsen en moet de vastgelegde planeetdefinitie weer bijgesteld worden. Ik vind het goed dat het aantal planeten teruggedraaid is naar acht. Want als Pluto de definitie planeet bleef houden kon je ook niet om Ceres heen en Xena ( Eris ), Sedna, Charon, Quaoar etc. Pff! dan zou je door de bomen het bos niet meer zien veel te ingewikkeld en vooral onoverzichtelijk!

Groetjes van Carmen.  ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Tom Bonte

das volledig mijn mening  ;)

de titel planeet moet iets speciaal blijven. als er tientallen planeten zijn, zoals het geval zou geweest zijn met de eerste definitie, zouden er maandelijks nieuwe planeten ontdekt worden in ons zonnestelsel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Pluto is gewoon inderdaad geen planeet omdat het geen normale baan heeft.

Het probleem is bij vele dat we zijn opgegroeid met Pluto als planeet.

Dus de beslissing viel in augustus 2006: Uitzondering of niet?

Niet dus werd het...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast vvs04562

Ik vind dit een goede beslissing eindelijk wat duidelijkheid over de defenitie van planeet.

Eerst vond ik het wel een beetje spijtig want Pluto was een leuk buitenbeentje in het planetengezelschap

Maar het is toch wel wat wennen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast RefractorPhill

Alweer 5 jaren geleden dat we er officieel de dwergplaneten bijkregen.

Momenteel bestaat er een lijst met kandidaat-dwergplaneten, want dankzij de geautomatiseerde surveys worden er TNO (Trans Neptunian Object - objecten voorbij de baan van de planeet Neptunus) bij de vleet ontdekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dwarf_planet_candidates

De IAU zal de lijst bekijken tijdens één van haar toekomstige wereld bijeenkomsten: van 2012 te China of  van 2015 te Honolulu op Hawaii, toevallig de plak alwaar vele TNO's werden ontdekt en/of bevestigd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.