Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast rhonny

Water

Aanbevolen berichten

Gast rhonny

Hoe is het water op aarde ontstaan? Volgens sommigen komt het van ijzige kometen die op de aarde gebotst  zijn en volgens anderen was water reeds aanwezig in de dampkring bij de vorming van de planeet. Door afkoeling van de aarde is er in de dampkring condensatie geweest en het begon te regenen, een proces dat zich nu nog altijd herhaald (afkoeling van wolken veroorzaakt regendruppels). Anderen zeggen dan de aardse atmosfeer te droog was om water te bevatten.

Vraag is of de hoeveelheid water in de oceanen kan van kometen komen en hoeveel water  bevat een gemiddelde komeet  en hoeveel kometen die op de aarde gevallen  zijn waren er wel nodig om alle oceanen te vullen?

Mvg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik wel dat een komeetinslag een enorme inpact kan hebben op een ecosysteem of een atmosfeer van een planeet, als je kijkt naar de komeet die de dino's hebben uitgeroeid en voor welke gevolgen deze gezorgt heeft dan is het wel mogelijk dat een komeet de atmosfeer van een jonge planeet zwaar kan veranderen maar of al ons water inderdaad afkomstig is van een komeetinslag is wel moeilijk te geloven. Indien de aarde nu zou getroffen worden door een komeet van enkele kilometers groot zou dit het einde betekenen van het leven op aarde doordat onze planten en oceanen zouden verdwijnen en dit zijn de fundamentele bouwstenen van het leven dat wij kennen op aarde. Het ironische aan heel de zaak is dat een komeet ooit op aarde moet zijn neergestort waardoor onze atmosfeer vochtig en nat werd en vandaag de dag kan een andere komeet zorgen voor het tegenovergestelde waardoor al dit water kan verdwijnen. Kometen beschikken natuurlijk over bouwstenen materialen die miljarden oud zijn en waarvan wij de meeste nog niet eens kennen en daarom vind ik ook dat we meer en meer onderzoek zouden moeten verrichten naar kometen en ruimtesondes sturen naar deze objecten want op deze manier komen we zeer veel teweten over ons eigen ontstaan.

Greetz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast astronomicfreak

Wij hebben dit bij aardrijkskunde besproken, ons is verteld dat dat er verteld over verschillende dingen die een oeratmosfeer tot stand hebben gebracht en met afkoeling zorgde voor zeeën. Maar ik stel me wel de vraag bij de inslag van een komeet, bevatte zo object wel genoeg water om onze zeeën en oceanen en polen te vormen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Een komeet op zich bevat misschien niet genoeg water, maar je moet niet vergeten dat de Aarde na het onstaan bijna onophoudelijk werd gebombardeerd door de restanten van het ontstaan van ons zonnestelsel. Het is pas wat later in de 'geboorte' van de Zon dat de meeste kleine restanten werden weggeblazen door een enorme zonnewind, en zelfs dan nog heb je de duizenden kometen die op de Aarde insloegen.

1 komeet niet genoeg water, vele kometen effectief wel. Zeker als je het aandeel van de vulkanen en andere erbij rekent kom je al vlug aan de huidige hoeveelheid water op Aarde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Over de oorsprong van het water op kometen bestaan nog wat onderzekerheden, maar vermoedelijk komt dit ook gewoon van de overblijfselen van het begin van ons zonnestelsel. De materie waaruit kometen bestaan is namelijk nog grotendeels gelijk aan die in het begin van ons zonnestelsel. Mogelijk werd het water door de hevige zonnewinden bij het ontstaan naar de buitenrand van ons zonnestelsel gedreven (kuipergordel? oortwolk?) waar deze konden samenklonteren met rotsen tot kometen. Een deel van het water zou mogelijk via kometen dan op Aarde zijn terechtgekomen.

Maar zoals ik al zei is dit nog maar een veronderstelling, en zal verder onderzoek nodig zijn om de precieze afkomst ed te bepalen. Vandaar ook het nut van missies als Deep Impact en Rosetta.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Jochen

Water is al 4 miljard jaar aanwezig op aarde. Maar niemand kan met zekerheid vertellen waar het vandaan komt. Tot voor kort was het meest vanzelfsprekende antwoord dat water afkomstig is van neerstortende kometen. Kometen bestaan immers voor een groot deel uit water (ijs). Maar uit metingen blijkt dat kometen een veel te groot gehalte aan deuterium (water met een neutron meer)  bevatten om als watervoorraden te kunnen dienen.

Recentelijk werd echter aangetoond dat het water op aarde afkomstig kan zijn van planetesimalen. Deze planetesimalen zijn op hun beurt dan weer afkomstig van de buitenste regio van de planetoïdengordel.

Water op zijn beurt is gevormd - zoals alle andere stoffen in het universum - door het kernfusie proces (twee atomen samensmelten tot een zwaarder nieuw atoom) van een ster. Waterstof vormt helium. Wanneer de ster aan haar einde komt, worden ook hogere stoffen gevormd zoals koolstof, zuurstof, ijzer, totdat kernfusie niet meer mogelijk is. Nog zwaardere stoffen worden gevormd in de kern van de ster wanneer een zeer grote druk heerst en de ster explodeert.

What on earth are planetesimalen !!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Dekelver Pieter-Jan

Begon het niet met ijs. maja dan zit je nog altijd met water he. nu goeie vraag en interresant om verder op in te gaan. misschien een onderzoek starten :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik dnek niet dat het met ijs begon ;)

de aarde was in het begin extreem heet en is dan geleidelijk beginnen afkoelen waardoor het begon te regenen door condensatie ofzo ;)

kometen zijn mss een deel van het water dat op aarde is maar heus niet allemaal

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Tom Bonte

als ik dit topic lees blijf ik toch min of meer op mijn honger zitten.

de enige mogelijke oorzaak van water die tot nu toe vernoemd werd waren kometen, maar of dit inderdaad zo is weet ik nog zo niet.

kometen hebben toch niet alleen de aarde gebombardeerd? moesten kometen inderdaad verantwoordelijk zijn voor het water op aarde zouden de andere planeten toch minstens een bepaalde hoeveelheid water hebben...misschien heb ik het bij het verkeerde einde, maar die veronderstelling lijkt me toch logisch.

dan, als het niet de kometen waren, wat was het dan wel...? waren er bepaalde omstandigheden in de atmosfeer van de jonge aarde die voor chemische reacties zorgden waarbij water gevormd werd...? of...?

loopt hier eigenlijk een onderzoek over ofzo? want ik vind het toch een interessante (onbeantwoordde) vraag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Er zou inderdaad ook water op andere planeten moeten zitten:

laten we ze even alle 9 ** kuch kuch ** 8 opsommen.

- Op Mercurius lijt het mij te warm om vloeibaar water te laten voorkomen. Het zou dus enkel in de vorm van waterdamp kunnen voorkomen. De massa is klein in vergelijking met de aarde dus kan de planeet geen atmosfeer vast houden. Het resultaat is dat het water zou ontsnappen in de ruimte. Attente lezers zouden een maar moeten opmerken ;) aan de nachtzijde van mercurius daalt de temperatuur tot -180 en een beetje °C en daar zou water als ijs kunnen voorkomen. Maar het zou dan wel verdampen als het aan de Zon blootgesteld wordt. Misschien zit er ergens nog ijs in kraters die niet aan het zonlicht blootgesteld worden.

- Op Venus is het permanent nog warmer, al het water zou dan als waterdamp in de atmosfeer moeten zitten (die een héél stuk dichter is dan bij ons op Aarde).

- Aarde, tja die heeft gewoon water en daar moeten we trouwens zorg voor dragen.

- Mars heeft ook water hoewel een deel (waterdamp) vermoedelijk is verloren gegaan in de ruimte door de te zwakke aantrekkingskracht van de planeet.

- De 4 gasplaneten zullen ook wel water bevatten (onder welke vorm?) maar dit valt misschien in het niets in vergelijking met de rest van de massa van de planeet.

Dit is mijn redenering over wat er met het water op de andere planeten is gebeurd. Of alles correct is weet ik niet, het is enkel een redenering.

Ik dacht gelezen te hebben dat de vele vulkanen die er vlak na het ontstaan van de Aarde waren er ook voor hebben gezorgd dat er veel waterdamp in de atmosfeer kwam. Waar komt dat water dan vandaan? Mijn redenering dan zou zijn dat dit gewoon vanaf de geboorte van de planeet aanwezig was. Als je naar de kuipergordel kijkt - voornamelijk 'restafval' van de geboorte van ons zonnestelsel - dan hebben die objecten toch een aanzienelijke hoeveelheid water in zich. Onderzoek hiernaar loopt zeker, kijk naar missies als Deep Impact en New Horizons.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.