Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Dekelver Pieter-Jan

Noord amerika nevel

Aanbevolen berichten

Gast Dekelver Pieter-Jan

Hoi,

Hoe zie je de noord amerika nevel het beste?? Want ik heb hem dus nog nooit gezien. Ik weet wel waar hij staat in deneb alle der langs ma toch hoe ziet ge hem het best? Hebben jullie hem al gezien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

je zit al in de zomer en de lente is pas begonnen ;)

Sterrenbeeld Cygnus, zal ik eens moeten bekijken met mn dertig cm, ik denk wel dat ik hem zal zien. Met zeven cm kijker heb ik deze nog niet kunnen zien, is er ook wat te klein voor :D

het object heeft een lage oppervlaktehelderheid wat et net moeilijker maakt om waar te nemen met kleinere telescopen:

Oppervlakte helderheid: 12.63

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ja bij zeer goede seeing idd ;)

alst weer beetje meezit dit weekend zalk eens zien hoeveel het in de ardennen is, 4.8 was het in augustus vorig jaar met een BG(bewolkingsgraad) van 5% dus daar zit et bij goed heldere nacht zeker boven de 5. khad die toen berekend met de perseïden voor het IMO formulier, subpiekje van perseïden meegemaakt zalig :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Dekelver Pieter-Jan

Het weer dit weekend zeer slecht denk ik. Nu heb je al de veil nevel bekeken in cygnus die zie ik dan weer wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

kheb mn dertiger pas van september dus nog ni echt nar cygnus mee kunnen kijken, eens dringend aan beginnen :D

weekendnachten licht bewolkt voor de omgeving waar ik zit, valt sterk af te wachten, kzal wellicht sterrenkijker van mn werk meenemen (20cm dobson).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Dekelver Pieter-Jan

Leuk ja dit weekend hier toch slecht weer. En amai een 30 cm van september dan heb je idd de noord amerika nevel nog niet kunnen zien

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Karel Dewaele

Noord-Amerikanevel is moeilijk aangezien hij zo groot is. Soms ben je in donkere streken beter af met een kleine widefieldrefractor dan met een grote dobson. Met een 25 en een 30 cm moet het lukken hier, al mis je dan het grote effect. Een UHC of OIII-filter doet wonderen. De nevel komt meer naar voren, en het verdonkert de achtergrond. NGC 7000 is eigenlijk een object waar elke nevelfilter het goed op doet (Best UHC, ook OIII, H-Beta en Deepsky).

De Veil (=sluier-)nevel is dan weer best met de OIII. Het is afhankelijk van de nevel z'n spectra, dus hetgeen waaruit hij opgebouwd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Karel Dewaele

Hetgeen je de kleinste vergroting met een groot (bruikbaar) gezichtsveld oplevert. TV 32 cm plossl maakt in jouw telescoop een FOV (field of view=gezichtsveld) van 1° 20', of ongeveer de helft van de grootte van de N-A-nevel.

Dat moet in combinatie met de filters die je hebt heel wat moois opleveren. Hoe heb je trouwens vroeger de nevel proberen zien?

Wat je ook kunt doen is de verrekijker pakken en de UHC voor 1 van de oculairs houden, het zou misschien kunnen lukken omdat de nevel niet zo uitgesmeerd wordt over het hele gezichtsveld. Maar wel zeggen: Heb ik zelf niet uitgeprobeerd, dus kan evengoed niet werken. Soms moet je inventief zijn ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Dekelver Pieter-Jan

Vroeger heb ik het ook al geprobeerd met een 32mm tv maar niet gleukt met uHC misschien niet te goei gekeken of gewoon dat ik hem wel zag maar dat hij dus over mijn heel beeldveld verspreidt was dat ik niet door had dat het de nevel was

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Vanop een redelijk donkere locatie heb ik NGC 7000 (de noord amerikanevel dus) niet gezien door mijn 20 centimeter maar wel eenvoudig met de 20x80 binoculair. Dit is zo een van die objecten waar diameter niet meteen telt maar het beeldveld ;)

Schitterend object, een echte aanrader alleszinds voor tijdens de mooie zomernachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Normaalgezien wel vermoed ik. Sommige waarnemers hebben op zeer donkere locaties een vermoeden geuit van de nevel met het blote oog te hebben gezien. Normaal zou 10x50 dus moeten lukken, zeker op donkere plaatsen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Karel Dewaele

Het zou moeten lukken met een gewone verrekijker en een UHC op een donkere plaats, zoals ik zei in vorig bericht. Laat in ieder geval iets weten als je de kans gekregen hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.