Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Christophe Bogaert

Tiende planeet iets groter dan Pluto

Wat is jullie mening over Pluto en Xena?  

6 leden hebben gestemd

1. 1. Wat is jullie mening over Pluto en Xena?

• Er zijn slechts acht planeten: 4 aardse en 4 gasreuzen. De rest zijn planetoiden, ijsbrokken, kometen, ...
      8
    • Er zijn 9 planeten: Xena is dus geen planeet.
      1
    • Xena is wel degelijk een planeet.
      0
    • Xena is een planeet en er zullen er zelfs nog meer ontdekt worden.
      1
    • Ik laat de discussie over aan de hogergeplaatsten en neem hun mening aan.
      1

Aanbevolen berichten

Gast Christophe Bogaert

Dat is ongeveer 15 miljard kilometer van de Aarde verwijderd. Pluto staat op 5 miljard kilometer van de Zon dus hij zit ruim voorbij de 'negende planeet' maar nog steeds in de regio van de kuipergordel. En voor de oortwolk moet hij sowieso nog een hele tijd doorvliegen want die bevind zich nog véél verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Rens v.d. Pols

Ja ik heb een boek van zo'n 4 jaar terug. Daar stond in 10,4 miljard kilometer maar in die paar jaar is het natuurlijk al veel meer geworden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Caldodecalle

Awel, ik heb naar HORIZON gekeken op BBC2 deze week. En daarin zeiden ze dat de definitie van een planeet bekend zou worden gemaakt DIT JAAR in september.

Ik heb de volgende opmerking....  Er zou zich volgens dat programma NOG een planeet bevinden op 3X de afstand van Pluto tot de zon op zo'n ongeveer een 45 graden tov het eliptica... Wat doet die planeet daar eigenlijk en is er meer informatie over bekend?????

Als het zo is, dan zou het wel een kunnen zijn dat er zich veel meer van deze rotsachtige planeten in het zonnestelsel bevinden.

mvg

Caldo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Andromeda

Er zou beter een goede definitie van planeet komen om zo misverstanden uit de weg te gaan naar de toekomst toe.

Pluto zou ik laten bestaan omdat deze al zoveel jaren als planeet staat geklasseerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast tintveld

Dat is natuurlijk het moeilijke, een compromis zien te vinden tussen enerzijds een strenge definitie die zegt dat Pluto geen planeet is en anderzijds het toch houden van Pluto als 9e planeet, omdat ze al zo lang zo geclasseerd staat. Persoonlijk ben ik ervoor om gewoon een zeer strenge definitie te maken, dus zodat Pluto geen planeet is. Anders ga je zowat de hele oortwolk als een planetenverzameling beschouwen en dan ga je van 9 naar ontelbaar veel planeten ;) 8 lijkt mij dus perfect...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Christophe Bogaert

Ik heb de volgende opmerking....  Er zou zich volgens dat programma NOG een planeet bevinden op 3X de afstand van Pluto tot de zon op zo'n ongeveer een 45 graden tov het eliptica... Wat doet die planeet daar eigenlijk en is er meer informatie over bekend?

Dit is in feite geen planeet, maar een kuipergordel object. Buiten de baan van Neptunus bevinden zich nog honderden overblijfselen van het ontstaan van ons zonnestelsel, namelijk ijzige brokstukken. Het is bijvoorbeeld van buiten de baan van Neptunus dat kometen afkomstig zijn, enorme vuile sneeuwballen bij wijze van spreken met een diameter van enkele meters tot meerdere tientallen kilometers. In 1930, toen Pluto werd ontdekt, dacht men dat er nog een echt grote planeet buiten de baan van Neptunus was en toen men een nieuw object ontdekte ging men er dan ook van uit dat het opnieuw een gasreus was. Maar vele tientallen jaren later (nu ongeveer dus) ontdekken we steeds meer gelijkaardige objecten buiten die baan van Neptunus. Daardoor zijn de meeste astronomen er van overtuigd dat Pluto eigenlijk een kuipergordelobject is maar hij zit wel nog steeds met die titel van planeet opgescheept.

Daarom dat er dringend nood is aan een goede defintie voor een planeet en vermoedelijk zal het IAU (de internationale astronomische unie) gaan voor de 8 planeten en daarnaast nog meerdere andere types objecten (asteroïden, kuipergordelobjecten enz). Geen echte planeet dus buiten de baan van Pluto maar pas als de echte defintie is bekend gemaakt kunnen we het precies zeggen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van een naam op iets plakken, een echte planeet kun je Pluto en die nieuwe kuipergordelobjecten niet echt noemen.

Meer informatie over de kuipergordel en oortwolk kun je ook steeds in de Spacepage artikelen vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan. Door het gebruiken van onze site ga je eveneens akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid.