Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast havana72

Space shuttle Amsterdam jaren 80.

Aanbevolen berichten

Gast havana72

Hoi hoi,

Hier is vast iemand, die mij kan helpen. In de jaren 80 is de space shuttle twee dagen op Schiphol geweest. Ik heb hem over het Amsterdamse bos zien vliegen (boven op een vliegtuig). Nu wil mijn partner, dit niet geloven.

Nu heb ik al op internet gezocht, maar kan geen bewijs vinden. Is hier iemand, die het ook gezien heeft, of er vanaf weet. Hij moet niet denken, dat ik ze zie "vliegen"  :uglystupid2:  ;D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik meen mij niet te herrinneren dat er ooit een Amerikaans ruimteveer naar Europa gevlogen is maar wat ik wel weet is dat Rusland enkele malen zijn eigen ruimteveer komen promoten is op enkele Europese vliegshows of luchtvaart tentoonstellingen. Rusland bouwde in de jaren 80 enkele ruimteveren waarvan één weldegelijk de ruimte in ging en de rest werd tentoon gesteld of ergens stond te verroesten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast havana72

Nou als deze er precies zo uitziet als de space shuttle, wat ik mij niet voor kan stellen. Mijn ouders hebben deze ook gezien. Het stond toen in de krant, dat ze een tour door Europa maakten en we zijn speciaal gaan kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hieronder zijn twee foto's te zien waar op de eerste het Russische ruimteveer "Buran" te zien is tijdens een vliegshow in Parijs in 1989.

Op de tweede foto is een Amerikaans ruimteveer te zien die vertransporteerd wordt naar het Kennedy Space Center.

Misschien dat deze foto's je iets meer kunnen helpen?

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast havana72

Oei, die dingen lijken inderdaad op elkaar ja!  ??? Nu begin ik toch sterk te twijfelen, of ik dan de russische gezien heb. Zonde, dat het internet toen nog niet bestond, anders had ik vast wat kunnen vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast havana72

Ik heb hier nog wat gevonden. De shuttle blijkt toch wel in Europa te zijn geweest.

http://www.airliners.net/discussions/military/read.main/45270

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weinig mysterie aan hoor ;). De Shuttle (VS - Enterprise) is weldegelijk naar Europa gekomen. Ze hebben heel de wereld zo rondgevlogen dacht ik om de Shuttle te testen. Om nog exacter te wezen: hij is zelfs in Zaventem geweest :) Juni 1983 vanuit Le Bourget richting Nederland. Hij is dan ook laag over Antwerpen gevlogen.

Plaatje (van Tristan Cools):

enterp.jpg

Niet dat ik er zelf bij was, maar wie zoekt die komt op de VVS mailinglist: Link (de discussie Space Shuttle, het begin).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Alex

Ik ben al enige tijd op zoek naar dit bericht. Ik heb namelijk dezelfde ervaring, ik heb de space shuttle boven Amsterdam gezien en niemand die mij gelooft, ben ik soms gek??

Volgens mij was het op 21 juni, of omstreeks die datum. Eind jaren tachtig. Wij vierden mijn moeders verjaardag in de tuin. Ik hoorde een vliegtuig, keek omhoog en daar zag ik een groot vliegtuig met bovenop de space shuttle. Ik riep naar de andere kijk! Maar voordat de anderen keken was het vliegtuig al weer weg. En dan moet je dit uitleggen, niemand die mij echt geloofde.  Raar dat hier nooit iets over van in de krant gestaan heeft, ook geen foto's.

Sorry voor mijn late reactie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast H. Faber

Ik ben al enige tijd op zoek naar dit bericht. Ik heb namelijk dezelfde ervaring, ik heb de space shuttle boven Amsterdam gezien en niemand die mij gelooft, ben ik soms gek??

Volgens mij was het op 21 juni, of omstreeks die datum. Eind jaren tachtig. Wij vierden mijn moeders verjaardag in de tuin. Ik hoorde een vliegtuig, keek omhoog en daar zag ik een groot vliegtuig met bovenop de space shuttle. Ik riep naar de andere kijk! Maar voordat de anderen keken was het vliegtuig al weer weg. En dan moet je dit uitleggen, niemand die mij echt geloofde.  Raar dat hier nooit iets over van in de krant gestaan heeft, ook geen foto's.

Sorry voor mijn late reactie!

Nee hoor! Je bent zeker niet gek.

Ik woonde toen in Amsterdam Oost, de Indische buurt en ik wist dat de shuttle op de rug van een 747 over Nederland zou vliegen...tenminste....

Er werd gezegd dat deze combinatie langs de Noordzeekust zou vliegen en vele duizenden zo niet tienduizenden zijn toen naar de kust gegaan om het te zien. Het schijnt dat het nogal tegenviel omdat de combinatie nogal ver uit de kust langskwam. Daar waren toen wel beelden van op het Journaal.

Nou ben ik iemand die altijd even kijkt als er een vliegtuig overkomt (als jongen in Buitenveldert gewoond en ik kon toen nog aan het geluid horen wat voor vliegtuig er langskwam over de Bulderbaan) en zo ook toen ik achter op het balkon stond keek ik omhoog. Groot was mijn verbazing. De combinatie vloog vlak over, ik denk dat de piloten voor de lol eventjes een rondje boven de stad maakten. Maar het was goed te zien en niemand op straat zag het.

Het duurde helaas maar een paar tellen toen verdween de 747 met de shuttle weer uit zicht. Ik denk dat er maar heel weinig andere Amsterdammers dit gezien hebben.

Vele jaren later (ik meen 3 of 4 jaar geleden) liep in over de brug bij het Tropenmuseum toen ik een gigantisch vliegtuig uit het noord-oosten zag naderen, 6 motoren, aan elke vleugel 3, twee staartvlakken en onder het vliegtuig twee rijen van wielen, ik schatte dat er wel 10 á 12 in elke rij zaten. Ik zie nu op die ene foto dat het er 7 à 8 zijn en googlen leert dat het totaal twee rijen van 7 dubbele wielen zijn + het tweedubbele neuswiel, dus 32 in totaal!

Het was de Antonov AN-225 zonder Boeran.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast berkaviation.com

Hallo allemaal,

een beetje late reactie, maar ik heb de 747 met space shuttle op de rug ook zien vliegen. Ik was juist op zoek naar de datum toen ik uiteindelijk op deze discussie in dit forum terechtkwam via google.

Ik weet dat het in de jaren 80 was en ik was op het strand in IJmuiden. Daar kwam hij overvliegen. Ik kan mij herinneren dat het heel druk was met belangstellenden, dus ik denk dat het wel in de media is geweest dat de 747 met space shuttle Nederland zou bezoeken.

www.berkaviation.com

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast michel kosters

...wat ontzettend grappig, ik heb dat beeld van een 747/spaceshuttle combi hardnekkig in mn hoofd, en nu blijkt dat ik op het strand van scheveningen was tentijde (ik was toen nog klein...) van deze flyby, maar het kan dus kloppen !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb deze toen ook zien vliegen.

Vorig jaar ben ik tijdens mijn werk op het Noord-Hollands Archief een foto negatief hiervan tegengekomen.

De datum was 5-6-1983.

Groet, Mirjam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Log in om dit te volgen